Weerstand verhogen doe je met deze 5 voedingsmiddelen

This post is also available in: Español (Spaans)

Een goede weerstand hebben betekent dat je beter beschermt bent tegen ziektes. Stress en ongezond eten zorgen ervoor dat je weerstand verlaagt. Hierbij 5 voedingsmiddelen op een rij die de weerstand verhogen. De meeste staan waarschijnlijk al in je keuken, dus het is simpelweg een kwestie van ze vaker nuttigen.

1.Gember


Gember is één van de meest geconsumeerde specerijen ter wereld. Het vermindert pijn, koorts en brengt het lichaam tot rust. Ook vecht gember tegen ongewenste virussen en bacteriën, omdat het een natuurlijk antibioticum en anti-microbiëel is. Heb je last van een zere keel of hoest? Gebruik dan gember, het werkt slijm-verminderend.

Manieren om vaker gember te nuttigen:

  • Drink de gember als thee. Snijd stukjes gember en voeg toe aan een pannetje water. Breng aan de kook. Giet in een theemok en mix een stukje citroen en honing (extra ook weerstandsverhogend). Stukjes gember aan heet water toevoegen kan ook maar dan is de drank minder krachtig.
  • Je kunt gember ook toevoegen aan de koffie, smoothies en veel (Aziatische ) gerechten.
  • In de Ayurveda leefstijl wordt gember vaak gebruikt om de spijsvertering te verbeteren. Eet 10 minuten voor de warme maaltijd een stukje rauwe gember voor een betere spijsvertering.

2. Honing

Honing verhoogt de weerstand vanwege de geneeskrachtige eigenschappen. De zogenaamde ´suikerstof gemaakt door bijen´, is rijk aan antioxidanten en heeft daardoor een antibacteriële en ontstekingsremmende werking. Het is een probiotica en houdt de darmflora in balans. Sommige honingsoorten bevatten vele soorten ‘vriendelijke’ bacteriën, waaronder 6 soorten lactobacillen en 4 soorten bifidobacteria.

Manieren om vaker honing te nuttigen:

  • Neem elke dag een lepel honing, bijvoorbeeld in de thee, yoghurt of op een stukje brood. Honing is een soort koolhydraat en dus een goede bron van energie.
  • Maak een uitje van honing kopen. Zoek een imker bij jou in de buurt via BeeLocal om de honing af te nemen.
  • Dip vaker je brood in een potje goud. Een dure maar zeer krachtige honing is die uit Nieuw-Zeeland, de Manuka-honing . Artsen uit Tilburg hebben hiermee een patiënte met een onbehandelbare darminfectie klachtenvrij gekregen. In dit artikel in Runnersworld lees je waarom Manuka honing zo speciaal is.

3. Yoghurt

Yoghurt bevat een bacterie die de vermenigvuldiging van een virus remt. Het staat bekend als een middel om griep en verkoudheden te voorkomen. Overigens geldt dit niet voor iedereen, steeds meer mensen zijn lactose-intolerent en in dat geval kun je yoghurt natuurlijk het beste vermijden. Je kunt zuivel lokaal inkopen bij de boer via bijvoorbeeld Lekkersdichtbij.

Manieren om vaker yoghurt te nuttigen:


4. Bloemkool

Bloemkool bevat diverse nutriënten die de weerstand verhogen. De witte ´bloemen´ barsten van de antioxidanten die de cellen beschermen tegen ontstekingen en virussen.

Tips om vaker bloemkool te nuttigen:

  • Eet vaker bloemkool door rijst te vervangen door bloemkool. Bijvoorbeeld bij deze bloemkool-nasi van ChicksLoveFood.
  • Ook leuk en lekker: maak een pizza-bodem van bloemkool, op Freshhh vind je het recept.
  • Doe een hele bloemkool in de oven met daarbovenop gesmolten kaase. Yummmm (zie recept).

5. Knoflook

Knoflook is één van de meest krachtige natuurlijke medicijnen die er bestaan. Het bevat vitamine B6, vitamine C en is een natuurlijk antibioticum. Dat betekent dat je het kunt inzetten tegen infecties, schimmelinfecties en candida. Net als ui, bevat knoflook allicine: een krachtige stof met medicinale eigenschappen. Een zeer weerstandsverhogend knolletje dus.

Zo nuttig je vaker knoflook:

  • Start elk gerecht met wat de Spanjaarden noemen ´un sofrito´. Dat is een mix van ui en knoflook (Spanjaarden voegen er ook tomaat aan toe).
  • Eet vaker een getoaste boterham besmeert met een stukje rauwe knoflook. Besmeer deze daarna ook met tomaat, giet er een scheutje olijfolie over, een snufje zout en wat kaas. En je hebt een heerlijke Catalaanse pà amb tomàquet.

Eet smakelijk!