Je weerstand verhogen met een massage

This post is also available in: Español (Spaans)

Onderga jij al wekelijks een massage? Waarschijnlijk niet. In India hebben ze het beter bekeken. Daar vormt een massage een belangrijk onderdeel van het gezinsleven. Want behalve ontspanning en warmte, kun je de weerstand verhogen met een massage. Dat maakt een (zelf)massage geen overbodige luxe, maar een investering in de gezondheid.

Door jezelf regelmatig te (laten) masseren kun je ziektes voorkomen. Dat weten ze binnen de ayurveda en het Taoïsme al duizenden jaren lang. Een massage brengt namelijk heel wat positieve reacties in het lichaam teweeg. Inmiddels blijkt het ook uit steeds meer wetenschappelijke onderzoeken. Hierbij de 7 voordelen op een rij én hoe je het (betaalbaar) kunt inbouwen als jouw nieuwe selfcare ritueel.

1. Massage voor een betere bloedcirculatie

Tijdens een massage stimuleer je de werking van de bloedsomloop. De rode wangen die je ervan krijgt zijn daarvan het bewijs. Door de knijpbewegingen komt er meer zuurstof bij het bloed, waardoor het verdunt. Dit zuurstofrijk bloed voedt de organen, waardoor ze beter functioneren. Een beter bloedcirculatie betekent ook dat er meer afvalstoffen afgevoerd worden. En zo komen we op de volgende reden voor weerstand verhogen met massage.

2. Massage voor ontgifting

Ontgiften staat voor het intern reinigen van het lichaam. Door de huid, ook wel onze ´tweede nier´ genoemd te stimuleren, wordt het afval dat in de diepere lichaamsweefsels zit opgeslagen losgeweekt. Als je na een massage veel water drinkt, geef je je lichaam de kans om het losgekomen afval af te voeren.

3. Massage voor meer witte bloedcellen

Massage verhoogt de hoeveelheid witte bloedcellen. Witte bloedcellen helpen om infecties en virussen te bestrijden. In Washington bijvoorbeeld zijn er ziekenhuizen waar (ayurvedische) massages onderdeel uitmaken van de behandelingen. Artsen zagen namelijk dat patiënten eerder herstelden van operaties na het regelmatig ondergaan van een massage.

4. Massage voor ontspannen spieren

Veel sporters maken gebruik van een massage om vermoeide spierweefsels tot rust te brengen. Door een massage raken de spieren beter doorbloed waardoor afvalstoffen ook daar worden afgevoerd. Met als gevolg minder spierpijn na het sporten en meer soepele spieren.

5. Massage voor Happy Hormones

Er komen diverse stofjes vrij tijdens een massage waardoor je je beter gaat voelen. Oxytocine bijvoorbeeld is een stofje dat vrij komt door aanraking, het wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd. Ook stimuleert een massage de aanmaak van serotonine, het gelukshormoon. En er komen endorfines vrij, die bekend staan als een lichaamseigen pijnstiller.

Door het vrijkomen van de ´happy hormones´ wordt je hormoonbalans herstelt. Als je hormonen uit evenwicht zijn, kun je last krijgen van migraine, moeheid en andere klachten.

Tips om de hormoonbalans te herstellen:

6. Massage voor minder stress

Massage activeert ons autonome zenuwstelsel. Dat is de plek waar de ademhaling, spijsvertering en de werking van de hartslag wordt gestuurd. Wanneer het lichaam een massage krijgt, stuurt het zenuwstelsen een signaal naar de bijnieren en het bijnierschors om de stresshormoonproductie te stoppen. Het gaat hierbij om cortisol en noradrenaline. Hoe minder cortisol je lichaam bevat, hoe beter je immuunsysteem werkt. Daarom is stress ook zo slecht voor de gezondheid. En opnieuw weer een manier voor de weerstand verhogen met een massage.

7. Massage voor een betere spijsvertering

Je buikorganen masseren activeert de spijsvertering en de peristaltiek. Op de website van Joyfull Belly staat uitgelegd hoe je zelf een snelle en eenvoudige massage kunt doen voor je spijsverteringskanaal. Dat het écht werkt, heb ik zelf persoonlijk ondervonden tijdens een massage op Bali. Samen met 3 vrienden lieten we ons tegelijkertijd masseren. Ook werd onze buik stevig gemasseerd, iets wat ik niet gewend was en niet per se heel prettig aanvoelde. Een paar uur later moesten we allemaal plotseling naar de WC. Dat kon geen toeval zijn, het werkt!

Mocht je je spijsvertering willen versnellen, lees dan ook het artikel 5 laxerende voedingsmiddelen tegen constipatie.

Elke week een massage, zo lukt het wél

Wil je graag je weerstand verhogen met een massage, zonder er veel tijd en geld aan te besteden? Met een beetje verbeelding, creativiteit en goede wil gaat het je lukken.

  • Dry brushing. Start de dag met het droogborstelen van je lichaam. Dry brushing wordt al duizenden jaren gedaan in Japan en India en wint nu ook in het Westen aan populariteit.

    Tijd: 5 minuten per dag
    Kosten: droogborstel 16,95 euro
  • Tong schrapen. Door je tong te schrapen in de ochtend haal je veel gifstoffen weg. Tegelijkertijd masseer je ook je tong en de meridianen die over je tong lopen, en die staan weer in contact met je organen.

    Tijd: 2 minuten per dag
    Kosten: 4,76 euro (deze tongschraper gebruik ik)

  • Wachten is voortaan jezelf masseren. Masseer je handen, je armen en je nek, totdat je aan de beurt bent.

  • Geef jezelf of je partner een reflexologie voetmassage voor het slapen gaan. In voetflexologie, een werkboek van Dwight C . Byers (69,99 euro) leer je precies hoe het werkt. Ben je hier iets te lui voor, zet dan een voetmassageroller onder de bank, terwijl je op Netflix je favoriete serie kijkt. Het nuttige met het aangename verenigen!

    Tijd: 10 minuten
    Kosten: houten voetmassage roller 14,95 euro

  • Zelfmassage: boek een afspraak met jezelf in. Zaterdagavond, zondagochtend: boek elke week een zelfmassage. Blok het gewoon. Er bestaan verschillende zelfmassagetechnieken. Acupressuur is zo´n techniek die je jezelf gewoon thuis op de bank eigen kunt maken. Deze techniek is gebaseerd op de werking van acupunctuur. Waarschijnlijk sta je er niet bij stil, maar in het dagelijks leven pas je het al toe. In het boek Chinese zelfmassage, Verbeter je gezondheid met acupressuur leer je hoe het moet.

    Tijd: 15 minuten
    Kosten zelfmassage leerboek: 20,99 euro
  • Professionele massage. Ben je binnenkort jarig, verander je van werkgever of is er iets anders te vieren? Vraag als cadeau een massagebon, of geld voor massage cadeau. Dan haal je niet alleen meer jaren uit je leven, maar ook meer (kwaliteit van) leven uit je jaren!

    Tijd: 60 minuten
    Kosten: vanaf 35 euro

  • Bespaar geld met een massageabonnement. De voordelen kunnen oplopen van 15 euro per massage. Er zijn ook massage-abonnementen beschikbaar tot 3 maanden. Als de masseur waar je graag naartoe gaat dit nog niet aanbied dat kun je vragen om er een afspraak over te maken.


  • Geef jezelf een hoofdmassage wanneer je shampoo aanbrengt. Zet de kraan uit en neem er echt even de tijd voor. Het verbetert de toevoer van verse zuurstof en glucose naar de hersenen. Ook brengt een hoofdmassage je zenuwstelsel tot rust. Ik ben er zelf wel eens van in slaap gevallen bij de kapper!

    Tijd: 3 minuten, kosten: gratis

Heel veel plezier met je nieuwe selfcare ritueel: massage. Lekker verplicht (samen) ontspannen voor de gezondheid!