Voedingssupplementen waarom zou je eraan beginnen?

This post is also available in: Español (Spaans)

Voedingssupplementen waarom moet ik ze slikken, ik ben toch geen sporter of health freak? Dat was tot voor kort mijn mening over voedingssupplementen. Ondanks mijn bezoek aan een mesoloog waaruit bleek dat ook ik een tekort aan vitaminen en mineralen heb. En ondanks mijn gevarieerde gezonde dieet, heb ik net als iedereen voedingssuplementen nodig. Ons eten bevat namelijk niet meer genoeg mineralen, vitaminen en voedingsstoffen om de tekortkomingen van ons lichaam op te vangen. Waarom dat zo is en hoe je kunt starten, leg ik uit in dit artikel.

Wat betekent voedingswaarde?

Het is paradoxaal: we leven in een maatschappij van overvloed en toch lijden steeds meer mensen aan een tekort aan vitaminen en mineralen.
Helaas heeft onze voeding niet meer dezelfde voedingswaarde als vroeger.

Voedingswaarde is de optelsom van voedingsstoffen die een bepaalde functie hebben in ons lichaam.

Macronutriënten (macro = groot): eiwitten, vetten, koolhydraten en vocht leveren energie
Micronutriënten (micro = klein): vitamines en mineralen zorgen voor de opbouw en het herstel van het lichaam

Ons eten is niet meer zo voedzaam als vroeger

Hoe beter je eet, hoe meer energie je hebt en hoe lekkerder je je voelt. En hoe minder snel je ziek kunt worden. Hippocrates zei het al (460 voor Christus) : “Laat je eten je beste medicijn zijn.”

Hippocrates kon niet weten dat ons voedsel zo ver van de natuur af zou komen te staan. Qua modificatie van ons voedsel, de pesticiden die worden gebruikt, de transport van voeding over de hele wereld, magnetronmaaltijden…

Veel van wat er op ons bord belandt, voedt ons niet, maar schaadt. De aarde was in de tijd van Hippocrates nog niet zo vervuild als nu, waardoor fruit en groente nog een veel grotere voedingswaarde had. Ook werden de voedingsstoffen beter opgenomen in de tijd dat er minder stress was. Stress levert bijvoorbeeld een tekort aan magnesium op.
Dus ook als we een gezonde leefstijl hebben, is de kans op ondervoeding vandaag de dag ook in de Westerse wereld groot.

Voedingssupplementen: het extra duwtje in de rug

voedingssupplementen waarom
Foto: UnSplash


De eerste reden voor het dagelijks gebruik van voedingssupplementen is dus dat de voedingswaarde van het voedsel erg is gedaald. McCance en Widdowson’s toonden dit ook aan in een onderzoek naar de moderne samenstelling van voedsel (The Composition of Foods, 2013).

De onderzoekers ontdekten onder andere het volgende:

  • de hoeveelheid vitamine A in een broccoli en een aardappel is gehalveerd;
  • vitamine C in paprika’s is met 30 procent gereduceerd;
  • bloemkool bevat 50 procent minder vitamine C;
  • wortel: 75 procent minder magnesium, 48 procent minder calcium;
  • spinazie: 60 procent minder ijzer, 96 procent minder koper.

Dus ondanks dat we toegang hebben tot papayas, mango´s en fruit en groente van over de hele wereld, kregen onze opa´s en oma´s meer voedingsstoffen binnen (hoewel, niet tijdens de Tweede Wereldoorlog, natuurlijk).

“Laat voedsel je beste medicijn zijn”

Hippocrates

Voedingsstoffen van de boer tot in jouw bloedbaan


De tweede reden om voedingssupplementen tot ons te nemen, is dat we de voedingstoffen ook minder goed opnemen. Want in de keten van landbouw tot wat daadwerkelijk wordt opgenomen in je bloedbaan na consumptie, gaat veel voedingswaarde verloren.

voedingssupplementen waarom
Foto: Pixaby


Redenen dat voedingsmiddelen hun voedingswaarde verliezen:

  • Planten groeien op grond die is behandeld met meststoffen die weinig voedingsstoffen bevatten en wordt uitgeput om de vele monden op de wereld te voeden;
  • Tijdens de groei en de opslag van groente en fruit worden chemicaliën gebruikt voor de houdbaarheid. Dit is gif voor ons lichaam;
  • De producten worden geoogst voordat ze rijp zijn, dat betekent minder zonuren en minder voedingswaarde. Bananen worden bijvoorbeeld in het groen verzameld zodat ze in het vliegtuig, de boot of de vrachtwagen kunnen rijpen en de gele kleur hebben waarmee we graag bananen kopen;
  • Voorverpakte producten bevatten geen gezonde enzymen meer, omdat ze zijn gestorven door verhitting boven 48,3 graden. Voorverpakte producten bevatten ook kleurstoffen en zoetstoffen. Dit levert het lichaam niets op, maar maakt dat het lichaam moet vechten (meer daarover in ons artikel Feeding you Lies)
  • Moderne kookmethodes zorgen ervoor dat er meer voedingswaarde verloren gaat. Denk aan het bereiden van voedsel in een magnetron, hoge temperatuur oven en gefrituurd eten. Langdurig koken, het weken van groenten in water, het roken ervan (vlees) of het verhitten met houtskool, veroorzaakt ook een verlies aan voedingswaarde.
  • Dr. Alan Stewart, trok uit onderzoek de conclusie dat slechts 20 tot 50 procent van de voedingsstoffen in ons voedsel daadwerkelijk in het bloed wordt opgenomen.

Tijd voor verandering in mindset

Persoonlijk word ik een klein beetje depri van al deze feiten. Wat kun je nog wel eten? En hoe ziet de toekomst eruit?
Gelukkig is er momenteel erg veel aandacht voor dit onderwerp en staat dit onderwerp ook op de politieke agenda´s. Ook kiest de consument steeds bewuster. Meer ecologisch en biologisch (als de portemonnee het toelaat), minder geraffineerd, en moestuinen zijn ontzettend populair, net als eten ophalen bij de boer.

Toch ontbreekt het dikwijls aan informatie op basis waarvan we goede keuzes kunnen maken. Voor onszelf, om ons vitaler te voelen en preventief te werken aan onze gezondheid, voor de ander én voor het milieu.

Hoe merk je een gebrek aan voedingsstoffen op?


Uit onderzoek blijkt dat er bij bijna iedereen wel een gebrek aan calcium, ijzer, kalium, vitamine A, C, D en foliumzuur en magnesium te vinden is.

Heb ik een tekort? Dit zijn de symptomen

Vitamine C


Tekortkomingssymptomen Prikkelbaarheid en wisselende stemming, bloedarmoeden, droog haar met gespleten haarpunten, verminderd immuunsysteem;


Vitame B9 (foliumzuur)


Tekortkomingssymptomen Vermoeidheid, prikkelbaarheid of diarree slechte groei van foetus (zwangere vrouwen)


Vitamine B12


Als je een veganist of vegetariër bent, loop je een groot risico op een b12-tekort.
Tekortkomingssymptomen bleke of gele huid, zwakte en vermoeidheid, tintelend gevoel


Magnesium


Tekortkomingssymptomen
Vermoeidheid en zwakte, migraine (hormonaal), beenkrampen, spieraandoeningen, stress (lees hier hoe je stress met magnesium kunt voorkomen en genezen)


Selenium


Tekortkomingssymptomen
mentale verwarring, slecht humeur, haaruitval, kwetsbare huid en nagels, frequente verkoudheden en infecties


Mineraal Jodium


Tekortkomingssymptomen vermoeidheid of uitputting, geïrriteerdheid, het erg warm of erg koud hebben, depressief zijn, angstig of lusteloos zijn, onverklaarbaar gewichtsverlies of -toename, slapeloosheid;


Omega 3

Tekortkomingssymptomen droge, schilferige huiduitslag,, verhoogd risico op infectie en slechte wondgenezing, slecht geheugen, verminderd gezichtsvermogen, emotioneel evenwicht, intellectuele ontwikkeling, botontwikkeling, immuunsysteem en zenuwstelsel.

Antioxidanten
Ons lichaam oxideert doordat je eet, ademt, en gewoon bent. Hoe ouder je wordt, hoe meer er sprake is van oxidatie. Via antioxidanten kun je dit proces vertragen. Ziektes die een gevolg zijn van een te geoxideerd lichaam: alzheimer, Parkinson, diabetes, artritis en kanker.

voedingssupplementen waarom
Foto: Pixaby


Voedingssupplementen voor beginners

De eerste stap is: meten is weten. Ga niet zomaar een supplement slikken. Laat de tekorten eerst opmeten door een orthomoleculaire arts, therapeut of diëtist. Vraag ook om een test om te zien of er voldoende essentiële stoffen goed door het lichaam worden opgenomen.

De opname van voedingsstoffen wordt beïnvloed door:

Leeftijd
Gezondheid
Erfelijke factoren
Spijsvertering
Stress
Fysieke activiteiten
Milieu
Alcoholgebruik, roken, te veel koffie drinken
Leefstijl

Waar moet je op letten bij het kiezen van voedingssupplementen?


Als je eenmaal weet welke mineralen en vitaminen je mist, is het zaak om de juiste mix te kiezen.

voedingssupplementen waarom
Als kind kreeg ik altijd al levertraan, wat lijkt op deze capsules. Mijn ouders vertelden me altijd dat ze uit de buik van een grote vis kwamen.
Foto: Pixaby
  • Kies supplementen van natuurlijke oorsprong, vermijd synthetische voedingsstoffen
  • Kijk naar de extractiemethode. Hydro-alcoholische extracties in microkorrels zijn het duurst, maar ook het beste.
  • Laat je adviseren of een supplement voldoende actieve bestanddelen bevat om echt iets toe te voegen. Als het supplement de hele plant met de actieve bestanddelen bevat dan zit je goed, omdat ze 100% door het lichaam worden opgenomen.

Heel veel succes met jouw voedingssupplementen

Hopelijk heb ik jou geholpen aan goede informatie over voedingssupplementen. Ik wens je veel plezier met het testen van jezelf en het kiezen van de juiste supplementen.

Voorkeur van NaturalMenta:

  • Het merk Holisan is erg fijn en voldoet aan de kwaliteitseisen
  • Als ook uit jouw jouw metingen blijkt dat je een tekort hebt aan Magnesium, jodium, selenium, vitamine D3, K2 en omega 3, dan beveel ik je van harte een voedingssupplement-abonnement bij Vitaily aan. 1x daags neem je dan een zakje met 2 tabletten en 1 capsule in die alle tekorten aanvult.
Vitaily voedingssupplement
Het zojuist op de markt gebrachte voedingssupplement Vitaily van Drs Richard de Let bevat alle onmisbare voedingsstoffen bij elkaar: Magnesium, jodium, selenium verdeeld over 2 tabletten & de juiste concentratie vitamine D3 en K2, omega 3 in 1 capsule.
Neem hier een kijkje op hun website voor meer informatie.

Bronnen die gebruikt zijn om dit artikel te schrijven:

Winkel Bioparabolic, Miss Natural, MedlinePlus

Lees meer over voor jezelf zorgen via voeding


Meer energie, zo pak je het aan (artikel NaturalMenta)
Seed cycling en het herstellen van de hormonale balans (artikel NaturalMenta)
Superfoods: zo zullen ze voor je werken (artikel in NaturalMenta)

Heb je een vraag of opmerking? Mail mij gerust via hieke@naturalmenta.nl