Superfoods: zo laat je ze voor je werken

This post is also available in: Español (Spaans)

Ze worden geoogst op de meest afgelegen plekken ter wereld. Maca, ashwaganda, spirulina: dit zijn slechts enkele voorbeelden van geneeskrachtige kruiden die in het Westen superfood worden genoemd. Het zijn er inmiddels zoveel, dat je bijna niet weet wat je moet kiezen. En dat is jammer want superfoods bezitten een zeer hoge nutriëntendichtheid en zijn ideaal als investering in je algemene gezondheid. Ook kun je ze inzetten voor specifieke doeleinden, zoals stress verminderen of je leervermogen verbeteren. Zo zet je in 4 stappen superfoods effectief in zodat je er merkbaar de voordelen van plukt.

1. Breng je behoeften in kaart

Sommige superfoods worden zo goed aan de man gebracht, dat je ze bijna zonder nadenken zou kopen. Zo is het mij althans vergaan. Ik kocht een pot dure spirulina. Lange tijd staarde de pot mij aan vanaf de keukenvensterbank. Wat moest ik er toch in hemelsnaam mee doen? Ik heb er een keer een groene pannenkoek mee gebakken, maar die viel niet erg in de smaak bij mijn huisgenoten. En eerlijkgezegd bij mijzelf ook niet. Toen ik tijd had om me in te lezen hoe ik spirulina echt kon gebruiken, was de pot al over de datum.

Een betere aanpak is eerst analyseren wat je behoeften zijn. Heb je eigenlijk wel een gezondheidswens? Zo niet, misschien hoef je dan helemaal niet te starten met superfoods. Maar heb je last van stress, vermoeidheid, wil je afvallen of je fysieke en mentale prestaties verbeteren? Dan kunnen superfoods je daar zeker bij helpen. Noteer eerst je behoefte voordat je op zoek gaat naar een superfood. Dan is de motivatie groter om ze daadwerkelijk te gebruiken. En kun je na enkele maanden analyseren of de genezende kruid jou daadwerkelijk helpt.

2. Kies een passend superfood

Superfood passend bij jouw lichaam
In traditionele geneeswijzen zoals de Chinese geneeskunde en de Indiase Ayurveda, worden kruiden ingezet afhankelijk van de persoonlijke behoefte. Soms weet je niet wat je nodig hebt en heb je, net als ik, helaas een lage lichaamsintelligentie. Dan kan het helpen om te analyseren wat je de behoeften van jouw lichaam zijn, wat past bij jouw natuurlijke geboorteconstitutie (dosha). Dan ga je sneller je klachten, hoe klein ook, herkennen en kun je ze aanpakken om je beter te voelen.


Bij stress
Heb je last van stress? Dan kun je adaptogenen zoals Maca, Tulsi of Ahswaganda inzetten. Adaptogeen heeft het woord adapt in zich, omdat de functie en werking van het kruid zich aanpast aan wat jouw lichaam op dat moment nodig heeft. Ze ondersteunen het natuurlijke het aanpassingsvermogen van ons lichaam. De volgende adaptogenen helpen jouw lichaam om zich aan te passen aan stress: Ashwagandha, Panax ginseng en heilige basilicum (Tulsi). Overigens helpt magnesium ook bij stress, zoals we eerder al publiceerden.

Afvallen
Behalve bij stress helpt Ashwaganda ook om af te vallen. Het kruid stimuleert namelijk de werking van de hormonen testosteron en progesteron. Dit zorgt ervoor dat het (dikmakend) hormoon oestrogeen in balans blijft. Oestrogeen dat uit balans is, of teveel oestrogeen heeft als gevolg dat het lichaam meer water en zout vasthoudt waardoor je dikker wordt.

Ashwaganda

Een ander superfood is Afrikaanse mango. Dit stuk fruit bevat kleine hoeveelheden leptine, een stofje dat het lichaam het signaal afgeeft dat je vol bent. Als de leptinepeil in je lichaam goed is, dan ben je beter in staat om een gezond gewicht te behouden. Je kunt ook Afrikaanse mangocapsules kopen.

Infectie bestrijden
De Moringaplant wordt in veel culturen gebruikt als medicijn vanwege de antibiotische eigenschap van de plant. Ontstekingen leiden op lange termijn tot chronische ziektes zoals diabetes en hart- en vaatziekte. Met Moringapoeder bestrijd je de dagelijkse (onzichtbare) ontstekingen en werk je aan de preventie van chronische ziektes.

Betere fysieke en mentale resultaten
Maca is een knolgewas uit Peru met een regulerend effect op het lichaam en dan vooral de hormoonbalans. Het wordt in het Latijnamerikaanse land ook veel ingezet om het libido te verhogen. Maca verbeterd het uithoudingsvermogen (zie resultaten onderzoek) en verbeterd je geheugen en je lerend vermogen (volgens de resultaten van dit onderzoek). Op het blog Happy Healthy kun je een zeer uitgebreid artikel lezen over de voordelen van Maca.

Maca wordt al duizenden jaren gebruikt als medicijn in Peru

3. Kies een tijdstip waarop je de superfoods inneemt

Het is aan te raden om de geneeskrachtige kruiden niet op een willekeurig moment van de dag in te nemen, in een willekeurige dosis. Neem na aankoop de tijd om te lezen wat de aangeraden dosis is en de aangeraden frequentie van inname. Spirulina bijvoorbeeld (met wel twintig keer zoveel betacaroteen als een wortel en veel antioxidanten) moet je 2 tot 4 keer per dag innemen in een dosis van 3 tot 5 gram.

Denk ook na wat een handig moment is om de superfoods in te nemen voor jouw behoefte en voor het resultaat dat jij wenst. Superfoods inzetten tegen hooikoorts kan (kurkuma bijvoorbeeld helpt), alleen heb je er weinig baat bij als je dit net voor het slapen gaan doet. Liever op het midden van de dag, bij de lunch bijvoorbeeld.

Daarnaast is het goed om na te denken hoe je de superfoods tot je neemt, zodat je er na een tijdje een gewoonte van kunt maken en niet meer over na hoeft te denken. Je kunt ze toevoegen aan de yoghurt bij het ontbijt, of bij het kopje thee na het avondeten. Als je ze toevoegt aan een recept, doe dit dan op het laatste moment, zodat ze weinig voedingswaarde verliezen.

4. Combineer superfoods met een gevarieerd voedingspatroon

Je gezondheid snel even ´fixen´ met superfood: vergeet het maar. Als je de hele dag geraffineerd voedsel eet, voedsel vol E-nummers en andere troep, dan gaan superfoods geen wonderen voor je doen. Eet je gezond en gevarieerd, dan ga je je nog beter voelen met superfoods.

Koop alleen superfoods met ingrediënten met het ecologisch keurmerk, om te voorkomen dat ze giftig zijn en de gezondheid juist in gevaar brengen.

Heel veel succes met het integreren van superfoods in je dieet!