Sneller zwanger: ga samen op babydieet

Wil je je kans op een zwangerschap vergroten en sneller zwanger worden? Ga gezonder eten. Uit onderzoek is gebleken dat de juiste voedingsstoffen de hormoonhuishouding, sperma en innesteling significant verbeteren. Focus je dus behalve met regelmaat en op het juiste moment vrijen, ook op wat je eet. Ga samen op “babydieet” in 4 stappen: ontgift, eet samen ‘vruchtbare’ voeding en voeg ingredienten toe speciaal voor hem en voor haar.

Wat een mooie stap: jullie willen graag (nog) een kindje! Hopelijk wordt jullie wens snel realiteit. De meeste stellen met een kinderwens raken binnen 1 jaar zwanger. Wil je liever eerder zwanger worden of duurt het zwanger worden langer dan je zou willen? Dan kan dit heel verdrietig en zwaar zijn, vooral als je te maken krijgt met fertiliteitsbehandelingen in het ziekenhuis. Weet dan dat je niet de enige bent.

Behalve fertiliteitsbehandeling volgen en met de juiste timing, regelmaat en plezier vrijen, is er nog meer wat jij en je partner kunnen doen om de kans op een zwangerschap te vergroten. Werken aan de gezondheid van jou en je partner, bijvoorbeeld. Helaas worden stellen die een vruchtbaarheidsbehandeling ondergaan daar te weinig op gewezen, maar dit advies kan wel degelijk een verschil maken.

Sneller zwanger met de juiste voeding

Wanneer je extra goed voor  jezelf en je partner zorgt met de juiste voeding, dan vergroot je écht je kans op een zwangerschap. Voeding legt namelijk de basis voor een goede hormoonhuishouding: eiwitten zijn immers de bouwstoffen van hormonen, samen met diverse mineralen, vitamines en vetzuur. Daar komt bij dat een disbalans in je darmen de productie van hormonen remmen, waardoor er een disbalans van je hormoonhuishouding ontstaan. Kom dus niet alleen samen in actie in bed, maar ook achter het fornuis!

Babydieet stap 1: ontgift je lichaam

Wat voor cijfer geef jij je algemene gezondheid? Heb je de jaren voorafgaand aan de babywens heel erg gezond geleefd? Als dat niet het geval is, start dan met ontgiften. Je lichaam ontdoen van gifstoffen is belangrijk, omdat dan de organen beter hun werk kunnen doen. Een zwangerschap is het gevolg van een goed werkend lichaam0.

Starten met detoxen? Leef dan de volgende regels na:

  • eet alleen producten eet die het ontgiftingssysteem activeren
  • neem geen belastende producten tot je. Daar vallen voor de detoxweken ook zuivel, ei, graan (pasta, brood), grapefruit, zout en suiker onder
  • alleen biologische producten eten
  • stoppen met roken
  • frisdrank, koffie en zwarte thee niet meer drinken. Mannen: haal ook soja uit je dieet, dit verminderd het aantal zaadcellen
  • geen alcohol drinken
  • geen ongezond voedsel eten op basis van bloem en suiker en kant-en-klaarmaaltijden. Stop met mayonaise, ketchup, koekjes, gebak kauwgom.
  • producten eten met E-nummers vermijden, vooral E951 aspartaam in veel lightproducten (remt de eisprong)
  • vet vlees is een bron van xeno-oestrogenen waardoor je hormonen uit balans kunnen raken en je cyclus in de war kan raken (lees hier meer over seed cycling, een manier om je hormonen te helpen de balans te hervinden)
  • geen gefrituurd voedsel eten, dit verminderd de bloedtoevoer naar de voortplantingsorganen
  • Vermijd stress: zodra je gestrest bent wordt het hormoon cortisol actief en die brengen de hormonen oestrogeen en testosteron uit balans. Bovendien wordt er minder progesteron aangemaakt, het hormoon dat de innesteling reguleert. Je kunt ook magnesium eten tegen stress
  • magnetronmaaltijden kun je beter niet nuttigen en vermijd alles waar aluminium in zit

Detoxkuur

Online zijn diverse detox-recepten te vinden. Een boek dat ik aanraad om te leren hoe je kunt detoxen is “Een gezonde eter voelt zich beter”. Daarin staat uitgebreid beschreven hoe je een ontgiftingskuur kunt aanpakken en kunt volhouden. Succes! Ik raad je aan om ook na de detoxkuur blijvend te stoppen met het nuttigen van bovenstaande voedingsmiddelen, of in ieder geval met mate. Ze blokkeren een optimale gezondheid en dus een optimale kans elke maand om zwanger te worden.

 

Babydieet stap 2: bordje vruchtbaarheid voor jullie samen

Na het lastige gedeelte (wat mag niet bij) hierbij een overzicht van wat jullie wel mogen eten om jullie kinderwens in vervulling te laten gaan.

  • Vers voedsel, met een zo hoog mogelijke voedingswaarde. Denk hierbij aan seizoensgroente en biologisch eten. Denk er ook over om te starten met voedingssupplementen (lees hier waarom dit vandaag de dag écht nodig is)
  • 800 gram groente per dag
    800 gram groente is erg veel, maar dit gaat je lukken als je bij elke maaltijd groente op het menu zet. Denk aan: wortel bij je ontbijt in je overnight oats , een groentesoep of salade bij de lunch en een portie extra groente bij het avondeten.

  • Omega-3-vetzuren
    Omega 3 is een zeer gezond, ontstekingsremmend vet waar we in het Westen in de regel tekort aan hebben. Ons lichaam heeft vaak wel veel omega 6, te vinden in bijvoorbeeld zonnebloemolie en mayonaise. Als de omega 3 en omega 6 verhouding in ons lichaam uit balans raakt ontstaan er ontstekingen in ons lichaam.  Je omega 3 goed op peil hebben, stimuleert de vruchtbaarheid want het reguleert de bloedtoevoer naar de voortplantingsorganen, verhogen baarmoederhalsslijm en bevordert de eisprong. Voor hem van belang voor betere sperma, en voor de baby van belang voor het ontwikkelen van de hersenen en ogen. Tips voor het verhogen van het omega-3-gehalte in je lichaam: neem een omega-3-voedingssupplement, eet vaker schaaldieren, zeewier en vette vis (met name haring, makreel en sardine bevatten veel omega 3).  Ook lijnzaad, walnoten, postelein, spinazie, alfalfa, wild (hert, fazant, konijn, zwijn) en chai-zaad zijn rijk aan omega 3.

  • De juiste eiwitten, proteïne en aminozuren.

  • Het menselijk lichaam bestaat voor 20 procent uit proteïnen. Als je koolhydraten eet, dan geef je je lichaam energie, als je eiwitten (die bestaan uit proteïne en aminozuren) eet, dan bouw je je lichaam op. Je weefsels, cellen, spieren, organen, je bloed worden dan voorzien van nieuwe stoffen. Hoe beter deze stoffen zijn, hoe gezonder je je lichaam verder opbouwt, dus ook je voortplantingsorganen. Er bestaan ca 20 aminozuren, en met voeding kun je deze in het lichaam aanwezige bouwstoffen verder optimaliseren en dus je lichaam nog gezonder op bouwen voor een zwangerschap of het zwanger maken van je partner. Straks zoom ik in op welke aminozuren jij je het beste kunt focussen om zwanger te raken of je partner zwanger te maken, maar deze bouwstoffen zijn voor beiden een aanrader: spirulina & tarwegras, deze superfoods bevatten alle essentiële aminozuren. Ook goede bouwstoffen vind je in: een zachtgekookt ei, hüttenkäse, mais, noten, ricotta, peulvruchten, zaden, vis, granen en groente.


  • Magnesium.
    Lukt het niet om stress helemaal uit je leven te krijgen? Zorg er dan voor dat je in ieder geval je magnesium-gehalte goed aanvult. Dit mineraal wordt ook wel het ‘stress en vruchtbaarheids-mineraal’ genoemd. Behalve een magnesiumsupplement kun je dagelijks je shot magnesium binnenkrijgen door 1 banaan en 1 sinaasappel te combineren. Of probeer eens het magnesiumboost diner, samengesteld door NaturalMenta, en lees ook ons artikel over magnesium en stress.

Kruiden om snel zwanger te worden

– Shatavari: deze naam betekent ‘honderd echtgenoten’. Het kruid doet de libido toenemen en zorgt voor het versterken van de vrouwelijke geslachtsorganen en reguleert het hormonale evenwicht in het lichaam.
– Pippali: kruid van lange peper heeft een opbouwende werking voor de reproductie-organen van zowel man als vrouw
– Sesamzaad: verhoogt de vruchtbaarheid en doen kapha toenemen. Sesamzaad stabiliseert de hormonen, vooral als je ze inneemt op een specifiek moment in jouw cyclys. Lees hier hoe zaden roteren voor betere hormonale balans werkt. 
– Gokshura: deze plant en de gedroogde zaden stimuleren bij mannen de ontwikkeling van sperma en bij vrouwen de ovulatie. Tijdens de zwangerschap ontspant dit kruid de baarmoeder en voorkomen een vroegtijdige geboorte. Verkrijgbaar van het merk Holisan.

sneller zwanger worden broodje gezond.jpg

Lees hier een uitgebreid artikel over kruiden om snel zwanger te worden.

Een andere tip: soms kan het tekort van een bepaalde vitamine, mineraal of een allergie voor een bepaalde voedingsstof ook een reden zijn dat de vruchtbaarheid niet optimaal is. Het kan nooit kwaad om de tekorten te laten opmeten door een mesoloog.

Stap 3: babydieet speciaal voor hem

Er zijn 3 factoren die de kwaliteit van sperma bepalen:

  1. hoeveelheid zaadcellen, gemiddeld 100-200 miljoen per lozing
  2. beweeglijkheid om de eicel te bevruchten
  3. vorm van de zaadcellen

Een laag testosterongehalte, veel stress, alcohol en overgewicht zorgen voor een mindere kwaliteit sperma.

Met deze nutriënten kun je werken aan beter sperma en meer vruchtbaarheid voor de man:

  • Alfalfa. Deze crispy kiemgroente voor op brood, toast of in een salade geeft je meer energie en werkt een gezond geslachtshormoon en spermaproductie in de hand.
  • Noten en andere voeding met arganine. Het aminozuur arganine is van groot belang voor de vruchtbaarheid van een man. Bij een tekort kan de man zelfs onvruchtbaar raken. Het is bewezen dat arganine het aantal zaadcellen, de beweeglijkheid van het sperma en het spermavolume verhoogt. Het bevat ook veel antioxidanten, die helpen bij het bestrijden van vrije radicalen die worden aangetroffen in vervuiling en toxines die verband houden met mannelijke onvruchtbaarheid. Bronnen van arganine zijn behalve noten ook zaden, peulvruchten, ricotta, hüttenkäse, ei, kokos, aardbei, rundvlees, gevogelte, tempé, tahoe, pure chocolade, champignons, ui, knoflook, bosbes, komkommer, kool, radijs, spruiten, bieten, selderij, banaan, druif, sinaasappel.
  • Oesters, pompoenpitten, hennepzaad en andere bronnen van zink. Wist je dat zaad veel zink bevat? Ook is zink nodig bij de productie van testosteron – bij te weinig testosteron kan een man impotent raken. Een zink-supplement is aan te raden. Andere bronnen van zink: rood vlees, kip, lever, krab, oester, schaaldieren, sardines, tonijn, haver, rogge, linzen, paranoten, pompoenzaad en sesamzaad, pure cacao en knoflook. De opname van zink in het lichaam wordt bevorderd als je het combineert met een bron van vitamine C.
  • Vitamine C. Vitamine C verbetert de kwaliteit van sperma. De beste bronnen van vitamine C zijn: vers fruit (citrus, kiwi, mago, zwarte bes, kers, aardbei), rauwkost en groene bladgroente (spinazie, veldsla), kiemgroente, broccoli, bloemkool, spruiten, rode paprika, witte kool, rauwe ui, knoflook.
sneller zwanger worden door gezonder te eten

Stap 4: babydieet speciaal voor haar

Hormonen & vrouwen, het is een zeer complex verhaal. Vooral voor wat betreft zwanger worden. Wat belangrijk is om te zorgen voor een goede hormoonhuishouding, een juiste balans van de verschillende hormonen die nodig zijn om zwanger te worden en te blijven. De volgende voedingsstoffen kunnen je hierbij helpen.

  • Groene thee voor L-Theanine. In groene thee zit de fytonutriënt L-Theanine die bekend staat om het herstellen van de vrouwelijke hormoonbalans.
  • Vezels en dan met name lignine. Dit is een voedingsvezel die goed is voor de vrouwelijke hormoonhuishouding. Je kunt het vinden in volkoren tarwe, rogge, lijnzaad, pompoen- en maanzaad, bessen, haver en vele soorten groente. Überhaupt is het goed om vezelrijk te eten, want vezels helpen het lichaam te ontdoen van overtollig oestrogeen en houdt de bloedsuikerspiegel in evenwicht.
  • Zoete aardappel heeft een positieve invloed op de balans tussen progesteron en oestrogeen. Wil je ook je spijsvertering een handje helpen, kook de zoete aardappelen, leg ze een tijdje in de koelkast en eet ze dan op. Dan ontstaat er namelijk boterzuur & goede bacteriestammen voor je darmen.
  • Bessen en pijnboompitten voor resvetrol, een fytonutriënt die zorgt voor de opname van oestrogeen in het lichaam. Je vindt deze ook terug in bosvruchten, rode wijn, druiven en tomatenschil.
  • Lepeltje zonnebloemolie voor vitamine E. Deze vitamine is minder bekend dan vitamine C, maar heeft een sleutelrol in het samenstellen van de juiste hormoonbalans in ons lichaam. Je vindt vitamine E behalve in zonnebloemolie in noten, zaden, bladgroenten, tarwekiem, ei, broccoli, orgaanvlees, garnalen, rode paprika, avocado, porselein, spinazie, amandel- en hazelnoten.
  • Spinazie, boerenkool, rucola en sla en andere bronnen van foliumzuur (B9) . Foliumzuur verhoogt de snelheid en betrouwbaarheid van de ovulatie verhoogt en helpt bij de celdeling en DNA-productie. Dit is allemaal nodig voor een gezonde zwangerschap. De meeste vrouwen starten al voor de zwangerschap met het slikken van een foliumzuursupplement.
  • Zalm en andere bronnen van B12. Een tekort aan B12 is in verschillende onderzoeken in verband gebracht met onvruchtbaarheid. Als je veganist of vegetarisch bent, doe je er goed aan om een B12-supplement te slikken. Eet je liever geen vis en vlees dan kun je je B12 ook aanvullen met quorn, paddenstoelen, spinazie en sperziebonen.
  • Lijnzaad, sesamzaad, pompoenpitten en zonnebloempitten voor hormonale balans. In dit artikel kun je lezen hoe je met seed cycling
    de hormonale balans in je lichaam kunt herstellen.

NaturalMenta wenst jullie veel succes in jullie reis naar een mooie zwangerschap en het in vervulling laten gaan van jullie kinderwens! Stuur gerust je opmerking of vraag naar hieke@naturalmenta.nl.

Meer over zwanger worden:

Bronnen geraadpleegd voor dit artikel
FitforFertility , Een gezonde eter voelt zich beter (Irene Lelieveld & Veronique Hundscheid), CIVAS opleiding voor Natuurvoedingsadviseur (aanrader!).