Selfcare tips van vitaliteitscoach Linda

This post is also available in: Español (Spaans)

Hoe zorg jij voor jezelf? In de serie Selfcare Rituelen praten we met personen die dagelijks heel bewust voor zichzelf zorgen. Vandaag deelt Linda Hoogendoorn haar selfcare tips. Ze is integraal leefstijl- en vitaliteitscoach in Waalwijk en omgeving. Haar burn-out was het startpunt van een ´nieuw´ leven, waarin ze ontzettend goed voor zichzelf én voor anderen zorgt. Bulletkoffie drinken, intermittent fasting en koud afdouchen: haar selfcare rituelen zijn zo bijzonder en uitgebreid dat Naturalmenta haar hierbij bekroond tot selfcare koningin!

Wie is Linda Hoogendoorn?


´Iemand die oprecht nieuwsgierig is naar het leven, ik noem het levenskunst. Diepgang en écht in verbinding staan met jezelf en de ander, daar draait het voor mij om. Ik ben een open, spontaan en warm persoon die bruist van de ideeën en inspiratie. Lange zomeravonden, spelen met mijn kinderen en wandelen in de natuur, daar geniet ik van. Ook vind je mij regelmatig in onze moestuin en theetuin, want gezondheid en koken zijn mijn andere passies.´

Linda is moeder van drie dochters, getrouwd met Joost en is woonachtig bij het prachtige natuurgebied de Loonse en Drunense Duinen. 

Welke gebeurtenis heeft jouw leven veranderd?

´Het begon met een griepje. Zo leek het tenminste. Totdat ik niet eens meer door een tijdschrift kon bladeren, zo verkrampt waren mijn spieren. Slapen lukte niet meer, ik kon alleen maar huilen. Helemaal op was ik. Mijn baan was al lange tijd niet meer mensgericht, diverse verhuizingen en drie jonge kinderen: het was allemaal teveel. Nu zie ik de burn-out die ik kreeg als een groot cadeau. Vanaf toen heb ik namelijk geleerd om mijn hart te volgen. Iedere dag wandelen, een goed coachingstraject en heel veel schrijven heeft ervoor gezorgd dat ik uit het dal ben geklommen. Na diverse gedegen opleidingen tot vitaliteitscoach en trainer durfde ik de sprong te wagen. Ik gaf mijn loopbaan een andere draai! Nu vervul ik dagelijks mijn (levens)missie en passie: mensen helpen bij het kiezen voor hun eigen geluk, bewustzijn en vitaliteit.´

Op het moment dat jij voelt dat je jezelf mag zijn en jezelf helemaal accepteert zoals je bent, dan ga je automatisch ook goed voor jezelf zorgen.

Wat betekent voor jezelf zorgen voor jou?

´Op het moment jij jezelf helemaal accepteert zoals je bent, dan zorg je ook automatisch goed voor jezelf. Vaak zie je dan dat je wordt aangetrokken tot gezond(er) eten en relaties of vriendschappen die bij je passen. Dan is het niet meer vanuit het ‘moeten’, en leer je goed te luisteren naar jezelf en te kiezen wat écht bij jou past. Het maken van keuzes wordt een stuk makkelijker.´

Hoe leer je om goed naar jezelf te luisteren?

´Het is een kwestie van radicaal eerlijk naar jezelf durven zijn. Door altijd een deel van je aandacht te richten op wat er in je binnenwereld afspeelt, wordt je bewust van wat je voelt en ervaart. Je lichaam is daarvoor de perfecte richtingaanwijzer: als je je gekwetst of afgewezen voelt, dan voel je dat vaak in je hart en je keel. Angst kun je voelen in je buik. En als je dat voelt tijdens een gesprek, of in een situatie, dan sta je als het ware op een kruispunt van ‘kiezen/keuzes maken’. Dan kun je reageren zoals je altijd reageert, of je kunt naar binnen keren en onderzoeken wat er in jou leeft. En dan start ik vaak een appeltaartmoment

Een appeltaartmoment. Wat bedoel je daarmee?

´Ik denk dan aan iets wat mij blij maakt, bijvoorbeeld appeltaart. Door te denken aan iets positiefs kan ik op dat moment uit mijn eigen gedachtes-gedachtepatronen en verhaal stappen. Daarna kijk ik naar mijzelf en neem ik mijn gevoelens en gedrag waar alsof het een film is. Ik check-in bij mezelf en doorleef de onderliggende emotie. Het is niet erg als er dan een stilte valt op zo’n moment. Dat is natuurlijk wel wat spannend, maar ik zeg dan zoiets als: oh, ik voel dat mij dit raakt. Dan ontstaat er sowieso een ander soort gesprek, waar meer ruimte en begrip is. Op zo´n moment kun je onderzoeken wat er nou daadwerkelijk aan de hand is. Meestal lost het zich vanzelf op. Soms is het een belemmerende overtuiging die je kunt herkaderen, iets wat je mag leren of iets waar je overheen dient te stappen om uit je comfortzone te komen. In plaats van dat je je irriteert, keer je zo in jezelf en maak je van een moeilijke situatie een leermoment.´

Door te denken aan iets positiefs kan ik op dat moment uit mijn eigen verhaal stappen. Daarna neem ik mijn gevoelens waar alsof het een film is.

Wat zijn jouw selfcare rituelen en selfcare tips?

´Ik heb meerdere rituelen en selfcare tips, hier komen ze:

MindValley meditatie


´Zodra de wekker gaat, start ik de meditatie van MindValley. Tijdens deze meditatie van 18 minuten doorloop je 6 verschillende oefeningen. De eerste gaat over compassie, de tweede over dankbaarheid, gevolgd door een oefening in loslaten. Daarna visualiseer je je leven over 3 jaar, gevolgd door een visualisatie van de perfecte dag en je sluit af in vertrouwen. Deze meditatie doe ik nu een jaar en het zorgt voor een hele goede mindset en vaak loopt de dag ook zoals ik het heb gevisualiseerd. ´

Koud afdouchen

´Na de meditatie stap ik onder de douche ik waarbij ik altijd 1 minuut koud afdouche. Dit versterkt het immuunsysteem en stimuleert de bloedsomloop. Ook heb ik meteen veel energie en ben alert (én echt goed wakker).  ´

Squats

´Het is erg belangrijk om voorafgaand aan het ontbijt te bewegen. Je gaat zo meer energiecentrales maken in je lichaam. Je verbetert de omschakeling naar vetverbranding en het voelt ook goed om de dag zo te starten. Zelf doe ik dat door wat squats of krachtoefeningen te doen.´

10 soorten ontbijt

´Voor het ontbijt drink ik ter ontgifting één groot glas water met citroen of appelazijn. Eén dag in de week ontbijt ik bewust niet, doe ik aan intermittent fasting. Dat betekent dat ik vanaf de vorige avond tot aan lunch niets eet. De andere dagen ontbijten we altijd met het hele gezin. Vaak lopen we dan vanuit de keuken de moestuin of theetuin in om iets vers te plukken. Of de kinderen halen een kakelvers ei bij onze kippen.

Dit zijn de ontbijtmenu´s waar we mee variëren:

  • Havermout met amandelmelk en blauwe bessen;
  • Boekweitpannenkoeken banaan of appel, met kokos en rood fruit;
  • Overnight oats met moerbeien en cacao-nibs;
  • Ei met zalm en avocado;
  • Kwark met fruit en granola;
  • Zadencrackers met iets erop;
  • Bleekselderijsap of andere groente- of fruitsmoothie;
  • Roerei met groente uit onze eigen moestuin.
  • Havermout met appel, kaneel, rozijnen en rijstmelk

Hoe we dit doen? Mijn man en ik hebben met zorg dit menu samengesteld en afspraken gemaakt over wie wat doet. Hij maakt nu altijd het ontbijt en ik doe de kinderen. Dat werkt goed voor ons. ´

Boekweitpannenkoek met rood fruit en kokos
Verse groente en kruiden voor de thee in Linda´s moestuin en theetuin

Bulletkoffie

´Elke ochtend drinken mijn man en ik bulletkoffie, het smaakt naar slagroomkoffie dus is echt een traktatie. Het is goed voor de stofwisseling en insulinegevoeligheid. Daarna voel ik me meteen scherp en alert. Dit is mijn recept: roer door 1 kop zwarte koffie 1 of 2 eetlepels ongezouten grasboter, en 1 of 2 eetlepels MCT-olie C8. Dit is een olie met ingrediënten die onder andere de hersenen voeden. Roer dit zo’n 20 seconden goed door, tot alle vetten zijn opgelost. Proost!´

Welke selfcare routines helpen jou om anderen te helpen?

´Hoe meer ik in verbinding sta met mijzelf, hoe beter ik er kan zijn voor de ander. Dan kan ik namelijk spiegelen zonder dat ik daar zelf bij in de weg sta.  Om zelf te blijven ontwikkelen en en los te komen van mijn eigen patronen ga ik regelmatig onder hypnose bij een hypnotherapeut. Soms ben ik wel 2 uur onder hypnose. Hierbij werk ik dan aan thema´s als bestaansrecht en zelfafwijzing. Hierdoor ben ik mij er eerder van bewust als ik weer in mijn schulp kruip of please-gedrag vertoon. Dat hoeft niet meer, want ik weet: ik doe ertoe, ik heb het recht om mijn ruimte volledig in te nemen. Hoe vrijer ik zelf ben van negatieve overtuigingen, hoe beter en gerichter ik kan coachen.´

Meer weten over Linda?


Wil jij graag beter voor jezelf leren zorgen? Heb je bijvoorbeeld last van stress, oververmoeidheid of een burn-out? Woon je in de buurt van Waalwijk en houd je van wandelen door de natuur? Learn from the best! Neem vooral een kijkje op Linda´s website via LindaHoogendoorn.nl.

Linda´s selfcare kit

Meer selfcare tips:


Lees de selfcare tips van personal development coach Jonathan, therapeut Lola, kledingadviseur Martine en gepensioneerd kunstzinnig therapeut Hedy.

Jouw selfcare ritueel in de schijnwerpers?


Heb jij ook een inspirerend selfcare ritueel? Of wil je samenwerken? Dan komen we graag met je in contact. Stuur gerust een e-mail naar hieke@naturalmenta.nl.