Negatief? Moe? Ervaar meer energie met Qi Gong

This post is also available in: Español (Spaans)

Wist je dat pijnlijke ervaringen, negatieve emoties en trauma´s zich vastzetten in je lichaam? Dat gebeurt als je niets met je emotie doet. Stilstaan bij onze pijn en emoties is nou eenmaal spannend. Liever hollen we van het ene project in het andere, of van de ene Netflix serie in de andere. Dat is nou eenmaal comfortabeler. Maar we worden er wel moe van. Als je meer energie wilt, dan loont het toch om je emoties te doorvoelen en los te laten. Zo gaat je chi of je bloed weer stromen en voel je je weer vitaler. Wist je dat je ook bewegend je negatieve emoties los kunt laten? Qi Gong lerares en inspirator Linda Bijtebier vertelt ons hoe.

Wat is een emotie eigenlijk?

We hebben ze de hele dag door. Emoties. Een emotie is een innerlijke beleving die door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden. En het leven is een aaneenschakeling van gebeurtenissen, en dus ook van emoties. Net als een computer uit enen en nullen bestaan, zijn emoties vaak of positief of negatief. En onze hersenen zijn erop gespitst om meer gewicht te geven aan negatieve emoties. Zoals we al schreven in dit artikel over Mindset en gedrag positief veranderen, heeft ons brein niet de functie om ons gelukkig te maken, maar om ons te behoeden voor gevaar. En dus hebben we in het dagelijks leven te dealen met een hoop negatieve emoties.
Omdat ´emotiekunde´ (helaas) geen vak was op de middelbare school, hebben we zelf allemaal een modus gevonden om met onze emoties om te gaan. Door erover te praten, of juist door ze weg te stoppen.

´Emotiekunde´is (helaas) geen vak op de middelbare school. En dus dealen we ermee door ze weg te stoppen of door erover te praten. Minder bekend is dat je ze ook bewegend kunt verwerken.

Durven stilstaan bij je emoties

Een van de manieren die we hebben geleerd om te dealen met onze emoties, is door erover te praten. Vandaag de dag leven we in een maatschappij waar emoties een belangrijke rol spelen en het ook sociaal is geaccepteerd om erbij stil te staan.

Toch hebben we allemaal nog een hoop te leren. Want is er wel écht ruimte voor onze eigen emoties, en die van een ander? We horen nog steeds graag het liefst dat het goed gaat, als we aan iemand vragen hoe het gaat. Stel dat diegene zegt: slecht, hoe dan te reageren? We zijn allemaal spiegels van elkaar, en een anders pijn herinnert ons ook aan onze eigen zorgen.

Het is heel gezond en goed om je emoties de aandacht te geven die ze verdienen. Durven we tijdens een gesprek, of aan het einde van de dag écht stil te staan bij wat we voelen? Echt te zitten met de pijn?

Naar je pijn en emoties toeademen

Heb jij wel eens helse pijn gehad? Ik wel, toen ik mijn twee dochtertjes op de wereld zette. Wat mij enorm heeft geholpen zijn de ademhalingstechnieken die ik tijdens een cursus hypnobirthing had geleerd toe te passen. En nog steeds adem ik héél diep, als mijn 2 kinderen het allebei tegelijk op een krijsen zetten. En het helpt, ik word er rustiger van.

Steeds meer mensen ontdekken de kracht van heel diep ademhalen. Ademhalingstechnieken zijn dan ook steeds populairder, denk maar aan yoga, mindfullness en Mr Breath (Rob Koning). Volgens transformatie- en mindsetcoach Debbie Bernasco is adem zelfs een voorwaarde voor zakelijk succes. `Door onder andere een rustige ademhaling breng je lichaam, geest en business in balans, en ga je meer zelfliefde en eigenwaarde voelen.´

Of, en dat is zeker een stuk minder gezond, roken. Even die sigaret erbij voor een (al dan niet vervuilde) ademteug.

Medisch gezien is diep ademhalen ontzettend gezond. Ga er maar eens op letten. Als je gespannen bent, houd je je adem in. Je verkrampt. En wat gebeurt er dan in je lijf? Het bloed gaat minder snel stromen, en de organen krijgen minder bloed. Haal je wel vol en diep adem, dan zak je als het ware in jezelf. Je krijgt meer zuurstof binnen als je ademt via je longen en je buik. Als je hard loopt, ga je harder ademen. Als je je adem kunt vertragen, dan ga je ook rustiger denken. En loop je jezelf minder voorbij.

Stop anders even met lezen hier, en haal drie keer heel diep adem. Met je ogen dicht. Zak gewoon even in jezelf. Durf je dit moment even te pakken? En wat voel je?

Oefeningen om negatieve emoties los te laten

´Je hoeft niet altijd over je emoties te praten om ze te verwerken.´ Aan het woord is Linda Bijtebier, Doctor in de Medische Qi Gong en grondlegger van Academ, centrum voor innerlijk welzijn. Ze heeft zich jarenlang verdiept in Oosterse filosofie, acupunctuur, Qigong en Daoïsme en heeft al veel mensen geholpen met het loslaten van negatieve gebeurtenissen en emoties. Linda: ´Je kunt je emoties ook bewegend, en al ademend loslaten via Qi Gong. Behalve de voordelen van diep ademhalen, ga je door diverse bewegingen te herhalen negatieve emoties loslaten.´

Hoe werkt dat, je emotie al bewegend loslaten? Zoals eerder al gezegd slaan we emoties op in ons lijf. En die emotie kan er ineens uitkomen, als je de plek waar de negatieve emotie is opgeslagen aanraakt. Acupunctuur, een massage, een qi gong-oefening, yogastretch of seks: het is helemaal niet gek als je daar ineens van moet huilen. Wat er dan gebeurt, is dat de emotie loskomt.

Je hoeft niet altijd over je emoties te praten om ze te verwerken, je kunt ze ook al bewegend loslaten

Linda bijtebier, doctor in de medische Qi Gong

Je energie weer laten stromen

´Je kunt een in het lichaam vastgezette emotie vergelijken met een blok ijs,´legt Linda uit. ´Door er via beweging aandacht aan te geven, smelt het ijs en wordt je emotie water. Water dat weer kan stromen. De emotie komt los en kan je lichaam verlaten. Daardoor krijg je weer meer energie en ruimte.´ Linda vertelt dat tijdens haar Qi gong lessen niet zelden mensen ineens moeten huilen. Of iets gaan voelen. ´Huilen tijdens Qi Gong is niks om je voor te schamen, het is een goed teken. Dat betekent dat er een transformatieproces is gestart, waarbij de energie weer meer gaat stromen. Zo ervaar je meer energie met Qi Gong. En die energie kun je gebruiken om je persoonlijke doelen te bereiken.´

Meer welzijn en meer betekenis geven aan je leven

Een paar , wellicht confronterende vragen:

  • Leef jij of ben je aan het overleven?
  • Lijd jij je leven of leid jij je leven?
  • Weet jij wat je missie is hier op aarde?

Om op bovenstaande vragen antwoord te kunnen geven, moet je uit je comfortzone komen. Want het is nou eenmaal makkelijker om in de slachtofferrol te blijven (waarom overkomt mij dit nou altijd?). Of om keihard door te werken of te feesten. Maar luisteren naar wat je ziel je te vertellen heeft over wat jouw pad is, wat jouw kwaliteiten zijn, dat is een gedurfde weg. Het betekent werken aan je spirituele intelligentie.

Meer weten over Qi Gong?

Qi Gong (Chi Kung) is dus een effectieve manier om je lichaam en emoties in balans te houden, én is preventief voor ziektes. De betekenis van Qi Gong is: in aandacht werken aan je energie. Het past in het rijtje van meditatie en yoga, maar is laagdrempeliger om mee te starten. Voor yoga moet je vrij lenig zijn, en door onze drukke monkey mind is een start maken met meditatie soms vrij lastig.

Mijn eerste persoonlijke ervaring met Qi Gong deed me een beetje denken aan mijn eerste duik. Toen moest ik ook diep ademen door mijn zuurstofmasker. En werd ik gedwongen om in het hier en nu te zijn. Net als bij Qi Gong.

Mijn ervaring tot nu toe met Qi Gong:

  • Je gaat enthousiast beginnen.
  • Je gaat willen afhaken. Ontkrampen is pijnlijker dan verkrampen. Na een tijdje merkte ik dat ik wilde afhaken.

En volgens Linda ga ik (want ik ben net gestart) binnenkort het volgende tegenkomen:

  • Dealen met emoties. Na een tijdje Qi Gongen ga je fysiek en mentaal dingen voelen. Emoties. Pijn. Het is de kunst om daardoorheen te gaan. Het betekent dat je aan het transformeren bent. En het is beter dat je dit niet alleen doet, maar met iemand die je klachten kan duiden en je kan helpen met specifieke oefeningen voor jouw fysieke of mentale pijn.

Meer energie met Qi Gong: probeer het gewoon eens uit!

Op YouTube zijn er diverse video´s te vinden waarop je kunt zien wat Qi Gong. Zelf vind ik deze 20 minuten dagelijkse routine erg fijn, omdat er ook bij staat wanneer je moet inademen en uitademen.

Hopelijk helpt het jou ook om je stress en emoties los te laten.

NaturalMenta Qi Gong aanbieding



Vind je het prettig om te Qi Gongen? Qi Gong lerares helpt je naar de next level als coach en begeleider. Voor 9,50 euro kun je een proefles boeken . Of doe mee met de Qi Gong-negendaagse bij haar boeken, wat betekent 9 dagen 45 minuten live Qi Gongen met Linda. Tip: bedenk vooraf goed na waar je het graag voor wilt gebruiken. Zo kun je de lessen gebruiken om bepaalde klachten te verhelpen, om meer energie met qi gong te krijgen of als hulp bij depressie en hulp bij loslaten.

Ben je al bekend met Qi Gong en zou je willen gebruiken om jouw eigen cliënten te helpen met loslaten?

Andere artikelen over meer energie krijgen