Meer energie: zo pak je het aan

This post is also available in: Español (Spaans)

Een schepje extra energie, we kunnen het allemaal wel gebruiken. Vooral als je je moe, futloos of slap voelt. Wie meer energie heeft, zit lekkerder in zijn vel en krijgt meer voor elkaar. Hoe krijg je meer energie? Door je levensstijl te verbeteren en écht te willen werken aan een vitaler leven. Durf jij de uitdaging aan? Vitaliteitscoach Linda Hoogendoorn helpt je op weg.

Burn-out, dik en moe

Zit je niet lekker in je vel en ben je vaak moe? Dan ben je niet de enige.

Zo staat ons land er momenteel voor:

We kunnen in Nederland allemaal wel wat extra energie gebruiken.

Gebrek aan energie is een signaal dat je fysiek, mentaal of emotioneel uit balans bent. Zodra je ontdekt wat de oorzaak is van je energielek, dan kun je ermee aan de slag.

Jouw levenskracht ontdekken

Vitaliteit betekent ´levenskracht´, en ook: een overvloed aan energie. Als je vitaal bent dan stroomt jouw energie als het ware optimaal. Een vitaal persoon heeft een heldere geest, innerlijke rust en maakt écht contact met anderen. En met zichzelf.

Linda Hoogendoorn is vitaliteitscoach en heeft de afgelopen jaren al veel mensen geholpen om hun energie en zin in het leven terug te vinden.
´Het terugkeren naar jezelf en wie je in de kern bent is voor iedereen een intensieve, maar mooie reis, ´weet ze uit ervaring. Jaren terug liep ze vast vanwege een burn-out. Het was het begin van een reis naar binnen, waarin ze leerde om voor zichzelf te zorgen en na een opleiding is ze gestart als coach.

Meer energie krijgen: de eerste stap

Belangrijke eerste stap naar meer energie is: je moet het écht willen. En duidelijk voor ogen hebben wat je doel is, zodat je eraan kunt werken. Vitaliteitscoach Linda: `Weten waar je nu staat, en waar je naartoe wilt, is het begin. Daarna is het een kwestie van de weg ernaartoe bewandelen. Je leefstijl naar een leven met meer energie pas je niet 1 2 3 aan. Dat is iedere keer een heel klein stapje. Als je 1% per dag veranderd, kijk dan eens waar je over 100 dagen staat.´ En als je eenmaal je gedrag hebt veranderd, dan is het een kwestie van volhouden en scherp zijn op de valkuilen (waarover straks meer).

Als je 1% per dag aan je routines veranderd om meer energie te krijgen, kijk dan eens waar je over 100 dagen staat

Linda, vitaliteitscoach

Doe waar je energie van krijgt

Het is wellicht een beetje een cliché, maar wel een waarheid als een koe. Doe waar je energie van krijgt! Linda: ´Zodra jij goed weet wie je bent en daarnaar leeft, dan wordt jouw missie je werk, doe je waar je goed in bent en kost alles niet zoveel moeite meer.´ Een bijkomend voordeel van goed weten wie je bent en doen waar je goed in bent, is dat je jezelf automatisch meer waardeert en beter voor jezelf gaat zorgen.

Je Spiritueel Quotiënt (SQ) speelt een grote rol in het ontdekken wie je bent. ´In de maatschappij wordt veel belang gehecht aan IQ (mentale intelligentie), ´ vertelt Linda. ´Helaas is onze spirituele intelligentie een ondergeschoven kindje. En dat is jammer, want daarin ontdek je je identiteit, kernwaarden, kwaliteiten en je missie.´

En of je nou 25 of 65, het is nooit te laat om te leren wat jouw spirituele pad en missie is.

Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself.”

Rumi

Valkuilen op de weg naar meer energie

Zodra je je gedrag positief gaat veranderen, dan kun je er gif op innemen dat er een terugval komt. Of weerstand, vanuit jezelf, of van de omgeving. ´Een terugval is een teken dat je op de goede weg zit in het positief veranderen van je gedrag, ´ legt Linda uit. ´Om te voorkomen dat je terugvalt in je oude gedragspatroon en je doel te verliezen, is het handig om de valkuilen te herkennen. Zo kun je jezelf tijdig bijsturen.´Bij een coachingstraject zoals Linda die aanbiedt, is zij als coach de stok achter de deur. Wil je liever geen hulp van een coach, dan moet je scherp zijn op de valkuilen die je gaat tegenkomen.

5 meest voorkomende valkuilen als je wilt starten met het verbeteren van je leefstijl:

Dit zijn de 5 meest voorkomende valkuilen volgens vitaliteitscoach Linda die je tegenkomt zodra je start met het verbeteren van de leefstijl.

  • Overal waar het woordje ´te´ voor staat is niet goed.
    ]e hebt jezelf een doel gesteld en bent enorm enthousiast gestart. Let op: houd het Pareto-principe (de 80-20-regel) aan. Stel dat je doel supergezond eten is, bestel dan zo nu en dan ook een pizza. Kies dan simpelweg de lekkerste die er is, zodat je er extra van kunt genieten. Gun dat jezelf ook.
  • Neem niet te grote stappen. Leg de lat voor het verbeteren van je leefstijl niet te hoog, want dat houd je niet vol. Wees realistisch, stel als eerst een haalbaar doel. En start gewoon.

  • Wees kritisch op je omgeving. Men zegt wel: je bent het gemiddelde van de 5 personen waar je het meest mee omgaat. Als je partner of vrienden alleen maar feesten en roken, dan is het lastig om zelf op een andere manier te leven. Probeer zoveel mogelijk tijd door te brengen met mensen die bij jou en je gewenste (nieuwe) leefstijl passen.

  • Zoek een goede balans tussen uitdaging en ontspanning.
    Ken je de term ´holiday as a lifestyle´? Probeer ook in het dagelijks leven een vakantiegevoel te behouden. Wanneer je je leven vanuit een relaxte mindset leeft, dan loopt alles veel soepeler. Dan sta je weer stil, dan zié je dingen, hoor je de vogels weer fluiten. De kwaliteit van je gesprekken worden beter, omdat je er met je volle aandacht bij bent. Je kunt meer genieten en betekenen voor andere mensen.
  • Laat de zaken waar je geen invloed op hebt het los! We zijn allemaal bij veel dingen betrokken, en vaak willen we anderen veranderen of verbeteren. Maar op de meeste situaties heb je simpelweg geen invloed. Door die los te laten, bewaar je je energie door je alleen te focussen op zaken waar jij zelf invloed op hebt.

    Een handig hulpmiddel om te ontdekken wat je het beste los kunt laten is: ´De cirkel van invloed´.

Laatste tips voor meer energie

De weg naar consequent leven met meer energie gaat dieper dan je wellicht hebt gedacht. Dat is niet een kwestie van dagelijks gember eten en op tijd naar bed gaan. Hoewel dit natuurlijk ook wel helpt.

Hierbij nog enkele laatste tips voor meer energie:

  • Krijg meer energie in de ochtend door jezelf te dry brushen. Kost je max 5 minuten. Omdat je bloed sneller gaat stromen krijg je meer energie. Werkt stukken beter dan koffie, en is ook nog gezonder.
  • Doe dagelijkse lichamelijke oefeningen die de energie bevorderen. Qi Gong is een serie Chinese oefeningen die je kunt doen om de stroming van qi (levensenergie) in het lichaam positief te beïnvloeden. Wist je dat ons hele energiesysteem zich herstelt als we 30 minuten per dag Qigongen? Boek hier je eerste gratis les.
  • Doe werk waar je energie van krijgt. 20% van de werkenden voelt zich compleet nutteloos op het werk. Zij hebben het gevoel niets toe te voegen aan de maatschappij. Hulp nodig om de baan te zoeken die bij je past? Zo zet je de eerste stap naar je droombaan, volgens het Life Design-principe.
  • Start het Meer Energie- dieet van voedingsconsulent Rineke Dijkstra en ervaar na 8 weken wat gezonde voeding kan doen met jouw energie-level.
  • Doe de vitaliteitscheck. Wil je weten hoe het er voor staat met jouw vitaliteit? Vul dan deze test in, het kost je 10 minuten van je tijd. Je krijgt vragen over zes verschillende gebieden. De verbanden tussen de gebieden worden je meteen duidelijk. Je ontvangt de uitslag direct en je bent daarna een stuk bewuster van jouw vitaliteit, geluksgevoel en balans! Vitaliteitscoach Linda stuurt je de resultaten toe.

Hulp van een coach voor meer energie

  • Voel je je vaak moe, en zit je niet lekker in je vel?
  • Vind je het lastig om zelf de stappen te ondernemen naar een leven met meer energie en een gezondere leefstijl?
  • Heb je last van stress, zit je vast of wil je vitaler leven?

Blijf er niet (alleen) mee rondlopen, zoek hulp! Een coach is opgeleid om jou met dit probleem te helpen.

Ja, leuk, maar ik los het zelf wel op!
That´s the spirit! Mocht het je toch niet lukken, dan is er niks mis mee om aan jezelf toe te geven dat je toch hulp nodig hebt.

Ja, maar ik heb geen tijd!
Kun je écht niet 1 of 2 uur in de week missen om aan jezelf te werken? Tijd is een kwestie van prioriteit, en tijd kun je maken en creëren. Lekkerder in je vel zitten gaat je veel meer tijd en energie opleveren.

Ja, maar ik heb geen geld!
En vaak is er altijd wel ergens een potje om de coach van te betalen.

Denk hierbij aan:

  • Via je werkgever. Veel werkgevers hebben een persoonlijk ontwikkelingsbudget
  • Via je ziektekostenverzekeraar. Kijk bij de post: ´preventieve interventie´.
  • Via je verzekering. Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen vergoeden bijna altijd ook preventieve trajecten. Voorkomen is namelijk altijd beter dan genezen.
  • Heb je al een burn-out of ben je ziek thuis vanwege stressklachten, dan kun je natuurlijk ook een coach opzoeken.
    Inmiddels is steeds meer bekend bij werkgevers dat iedere euro die zij investeren in de gezondheid/vitaliteit van hun medewerkers, 3 euro oplevert!

NaturalMenta coach kortingsactie

Ben je geïnspireerd door de tips van Linda en zou je haar graag willen als coach? Dat kan! Ze geeft ook online coaching en een intake gesprek is altijd gratis. Bevalt het eerste gesprek, en besluit je om door te gaan? Dan ontvang je via de speciale aanbieding voor Naturalmenta 25% korting op het tarief van het coachingstraject.

Bekijk het aanbod op de website van Linda en stuur haar een bericht waarin je NaturalMenta vernoemd. Lees hier hoe zij zelf van een burn-out naar een zeer vitaal leven ging.

Selfcare tips in je mailbox?


Wil je mentaal, fysiek en geestelijk goed voor jezelf (blijven) zorgen? Ontvang dan de meest inspirerende en meest gelezen artikelen van NaturalMenta in je mailbox.

Schrijf je in voor de NaturalMenta Nieuwsbrief

* indicates required
/ ( mm / dd )