5 laxerende voedingsmiddelen tegen constipatie

This post is also available in: Español (Spaans)

Stress, zwangerschap of vakantie: allemaal redenen waarom number two niet goed lukt. Ook te weinig drinken en slechte voeding (vezelarm) kunnen zorgen voor constipatie. Met deze laxerende voedingsmiddelen en gewoontes maak je jezelf binnen twee dagen verstoppingsvrij.

1. Water

Absoluut één van de goedkoopste laxerende voedingsmiddelen is water. Het is ook nog eens het meest laagdrempelige en makkelijkste middel om de verstopping te verhelpen. Normaliter is 1,5-2 liter water op een dag toereikend voor een goede gezondheid. Maar bij constipatie kun je het beste elk uur een groot glas water drinken: zo haal je de 3 liter die nodig zijn om de boel goed door te spoelen. Verstopping wordt namelijk veroorzaakt doordat je darmen teveel vocht uit je ontlasting trekken. Daardoor ontstaat harde poep.
Als je het eerste glas water op de dag vermengd met citroen of appelciderazijn bereik je nog eerder een laxerend effect.

Innemen: op een lege maag in de ochtend en daarna gedurende de hele dag

2. Zaden


Het dieet van de oermens bestond voor een groot deel uit noten en zaden. Dat betekent dat onze spijsvertering voor een groot deel gemaakt is en zich ontwikkeld heeft om zaden en noten gemakkelijk te verteren. Daarnaast hebben zaden, met name lijnzaad, een zeer laxerende werking. Start de dag door 3 eetlepels lijnzaad en wat sesam en pompoenzaad door je ontbijtbowl te gooien. Zorg ervoor dat je daarna tijd hebt om naar het toilet te gaan want lijnzaad heeft in de regel binnen een uur effect. Wist je dat zaden ook een goed effect hebben op je hormoonhuishouding?

Innemen: bij het ontbijt

3.(Gedroogd) fruit


Fruit bevat veel oplosbare vezels. Met name in de schil. Van het verse fruit geven kiwis en pruimen het beste laxerende effect. Ook gedroogd fruit kun je inzetten als laxerende voeding en is ideaal om mee te nemen onderweg naar werk of op vakantie: het is lang houdbaar en verpietert niet. Na 5 dadels ga je het effect al voelen. Ook gedroogde abrikoos, vijgen en krenten zijn lekker laxerend.

Innemen: als tussendoortje, rond 10.00 en 15.00 uur of in de avond

Dadels met een walnoot of amandel erin is behalve laxerend ook een heerlijk vullende snack voor tussendoor

4. Olijfolie & vetten


Net als een krakende deur, kun je je darmen met olie weer beter laten werken. Ongezonde darmen zijn vaak ook een reden voor constipatie. Daarom adviseren we olijfolie of een andere omega rijke olie of vet. Doe een scheutje olijfolie over je brood, lekker mediterraans en behalve erg lekker ook heilzaam tegen constipatie. In olijfolie bevat veel heilzame stoffen en is sowieso erg gezond om dagelijks te nuttigen (hier kun je lezen waarom). Ook avocado’s zijn vetrijk en aan te raden tegen constipatie.

Innemen: bij de lunch, op vezelrijk brood, eventueel te combineren met zaden

Olijfolie, het Mediterraanse goud

5. Frisse lucht & beweging


Waarom krijg je zo’n trek na een wandeling? Los van de frisse lucht en calorieën die je verbrand is dit omdat je door beweging je darmen masseert. Je kunt beweging zien als een massage van de buik. En dat komt de peristaltische bewegingen die de darm maakt om het voedsel te verwerken ten goede.

Actie: maak een ochtendwandeling of doe een blokje om tijdens de lunchpauze

Als je bovenstaande 2 dagen toepast (wees niet al te spaarzaam met de hoeveelheden) dan ga je zeker het effect merken. Is dit niet zo, raadpleeg dan een arts voordat je naar de laxerende medicijnen grijpt.

Andere tips voor een fijne stoelgang:

  • Probeer hurkend te poepen. Door te zitten maak je als het ware een lus om je endeldarm en maak je bovendien niet optimaal gebruik van de zwaartekracht die nodig is om de feces naar buiten te werken. Aziaten en Fransen hebben de traditie om hurkend te poepen en minder last van constipatie
  • Neem je emoties ook even onder de loep bij verstopping. Misschien zit je ergens mee ij je maag? Dan kan het letterlijk helpen om dat los te laten als je er met iemand over praat of probeert de emotie te verwerken.

The perfect poop


Om ervoor te zorgen dat je geen harde poep meer krijgt, kun je het beste bovenstaande voedingsmiddelen en gewoontes opnemen in je voedingspatroon en routines. En zodra het weer mis is, opschalen met laxerende voedingsmiddelen.

Ben je benieuwd hoe de perfecte poep eruit ziet? Lees dan dit artikel .