Hormonale migraine: dit kun je eraan doen

This post is also available in: Español (Spaans)

Hoe komt het dat vrouwen vaker hoofdpijn hebben dan mannen? En waarom vaak juist tijdens de menstruatie, zwangerschap of overgang? Juist, dit komt door de vrouwelijke hormonen! We noemen deze hoofdpijn “hormonale migraine”, of “menstruale migraine”. Leuk, nog een vrouwelijk ongemak erbij. Dus wat kun je eraan doen?

Hormoonschommeling lokken bij veel vrouwen maandelijkse migraine uit. Neuroloog en migraine-expert Gisela Terwindt hierover: “Hoe het precies werkt met die hormonen in relatie met migraine weten we nog niet exact, daar doen we nu onderzoek naar. Wat we wel weten is dat je de pech kunt hebben erfelijk belast te zijn met migraine, en dat migraine altijd veroorzaakt wordt door bepaalde triggers. Een belangrijke trigger is de verandering in je hormoonbalans, oftewel een hormoonschommeling.”
Een veranderende hormoonspiegel in combinatie met stress, een nacht slecht slapen of een jet lag kan een migraine uitlokken. Welke combinatie voor jou ‘fataal’ is voor een migraineaanval, is aan jou en je arts om te ontdekken. Tot die tijd kunnen onderstaande inzichten wellicht een steentje bijdragen.

Oestrogeen: the queen of headache

Welk vrouwelijk hormoon beïnvloed dan migraine? Met name oestrogeen. Een teveel en plotseling te weinig aan oestrogeen om precies te zijn. De schommeling in het oestrogeenniveau. Migraine tijdens de menstruatie bijvoorbeeld wordt toegeschreven aan een overmaat van niet goed afgebroken oestrogenen. In de eerste 2 weken van je cyclus is het vrouwelijk oestrogeenniveau vaak hoog. Bij sommige vrouwen hoger dan normaal (door de niet goed afgebroken oestrogenen gedurende de maand). En dan plotseling, in week 3, net voordat de menstruatie start, daalt het oestrogeengehalte enorm. Teveel, voor wie een te hoog niveau had. Oestrogeen heeft een vaatverwijdend effect op het lichaam, en dit effect wordt dan plotsklaps zo verminderd dat er bonkende hoofdpijn ontstaat. Want het bloed wil kruipen waar het niet gaan kan.

Een teveel aan oestrogeen kan komen doordat je een teveel aan xeno-oestrogeen in je lichaam hebt: niet lichaamseigen oestrogeen die zich wel hetzelfde gedraagt in je lichaam. Dit pseudo-hormoon bestaat uit chemische stoffen is die op allerlei manieren ons lichaam binnen kunnen komen. Denk aan bestrijdingsmiddelen, dioxines en PCB’s in vlees, vis en melk, kleur-geur en smaakstoffen, cosmetica en conserveringsmiddelen. Pro

Als er sprake is van te weinig (lichaamseigen) oestrogeen daalt ook het gehalte van seratonine in het lichaam, een neurotransmitter die we kennen als “het gelukshormoon”. Met de mogelijke angst en stress tot gevolg, ook weer triggers voor het ontstaan van migraine.

Hormonale migraine voorkomen: aan welke knoppen kun je draaien?

Helaas is het zo makkelijk niet om bij jezelf altijd aan te kunnen geven wat bij jou de trigger is. Orthomoleculair therapeut Karlijn Hoebe heeft op het blog Holistik (aanrader!) een migraine noodplan gemaakt en zegt: “Door aanpassingen te maken in voeding en leefstijl plus eventueel aanvullende suppletie te gebruiken kan de ernst en de duur van migraine verminderen en in sommige gevallen medicatie worden gestopt.”

Maar wat kun je doen om je levensstijl zo aan te passen dat deze de kans op migraine verkleint? Hierbij een aantal knoppen op een rij waar je aan kunt draaien.

Knop 1: boost je arganine en magnesium voor wijde bloedvaten

We hebben net gesteld dat nauwere bloedvaten een negatieve invloed hebben op migraine. Stress en een plotselinge oestrogeendaling veroorzaken vaatvernauwing. Een natuurlijk vaatverwijdend stofje is arganine. Dit aminozuur, dat zich in het lijf omzet in stilstof, heeft een positief effect op ons zenuwstelsel, verwijdt de bloedvaten en maakt ons rustig omdat het de bloeddruk laat dalen. De beste bron van arganine zijn noten en bieten. Maar ook chocolade, uien, meloen, kaas, havermout, yoghurt en champignons bevatten arganine.

Een ander mineraal om de vaten te ontspannen is magnesium. Aan de kracht van magnesium als migraine fighter heb ik onlangs een blog gewijd.


Tip: probeer eens een maand lang dagelijks 150 ml bietensap te drinken. Dan maakt het lichaam via het nitraat in bietensap genoeg vaatverwijdende stofjes aan.

Knop 2: gun je lichaam een goede oestrogeenbalans

Je lever speelt een hoofdrol bij het afbreken van je vrouwelijke hormonen. Alcohol, (te) dik zijn, bestrijdingsmiddelen (xeno-oestrogenen) en verstoorde darmen: het zorgt ervoor dat je lever niet goed zijn werk kan doen. En dus niet genoeg energie voor zijn taak om de oestrogenen af te breken. Je lever te vriend houden is dus een manier om je oestrogeenniveau in balans houden. Je kunt je lever zoveel mogelijk ontzorgen door deze te ontgiften, denk aan een detox-week. Biologisch en gezond eten, niet teveel alcohol drinken en geen giftige gedachtes hebben helpt ook. Je spijsvertering eens goed onder de loep nemen, is ook geen slecht idee. Loopt dit allemaal lekker? Of kun je je darmflora wel een handje helpen, bijvoorbeeld door probiotica te drinken. Je leest het al: alles is van invloed op elkaar, het lichaam is een superslimme machine, die het beste functioneert als je er echt goed voor zorgt. Nog een laatste tip: broccolikiemextract helpt je lever met het afbreken van oestrogenen, vooral in combinatie met B-vitamines.

Knop 3: draai de kraan open en drink voldoende water


Het klinkt als een no brainer, maar drink voldoende water gedurende de dag. Ook hiermee help je je lever. Drink minimaal 1,5 liter vocht, uitdroging en een tekort aan vocht kan een migraine uitlokken.

Knop 4: gebruik medicinaal kruid tegen migraine

Kruiden bij hormonale migraine drinken of eten helpt om migraine te voorkomen en verlichten. Afhankelijk van wat jouw migraine veroorzaakt, kun je een kruid kiezen om de migraine te bestrijden. Wordt je migraine veroorzaakt door stress? Of slecht slapen? Of door een lage bloeddruk of vernauwde bloedvaten? Als je de oorzaak weet dan kun je op basis hiervan de ideale kruidenremedie samenstellen. Lees hier alles over in ons artikel: kruiden bij hormonale migraine: 5 op een rij.

Knop 5: houd de volgende voedingsstoffen op peil

Bij hoofdpijn bestaat er een gebrek aan de volgende voedingsstoffen:

  • Vitamine B2, B6, B11 en B12
  • Mineralen chroom en zoals net uitgelegd magnesium
  • Onverzadigde omega-3-vetten
  • Vezels voor een goede werkende darmflora

Voedingsstoffen te vermijden bij hoofdpijn:

  • Overrijp fruit. Schil fruit eerst tenzij het van biologische afkomst is
  • Cafeïne
  • Suiker
  • De volgende E-nummers: alle soorten kleurstoffen zoals E102 en 104, E220-E228 (sulfiet), E249-E252 (nitraat), E620-E635 (smaakversterkers), E200, 203 en E210

Er zijn mensen die migraine uit hun leven hebben weten te bannen. Lola bijvoorbeeld durfde het aan om haar zware migrainemedicijnen door de wc te spoelen. Ze startte met mediteren en bewust leven. Lees hier haar verhaal.

Meer over migraine

Bronnen gebruikt voor dit artikel zijn:

Gezondheidsnet | Holistik | Vit en fitaal | Een gezonde eter voelt zich beter (aanrader!) | De Hormoonfactor | CIVAS hbo-opleiding Natuurvoedingsadviseur