Feeding You Lies: zo filter je de troep uit je eten

We weten het eigenlijk allemaal: de voedingsindustrie liegt vaak over wat er in ons eten zit. Wist je dat ze maar liefst 151 benamingen voor suiker gebruiken om het onherkenbaar te maken op etiketten? Dit maakt het lastig om gezonde keuzes te maken. Maar niet onmogelijk, want: knowledge is power. Dus zet met deze tips voortaan je leugendetector aan als je door de supermarkt loopt.

Chips, paaseieren, cola en eindeloos houdbaar voedsel: we weten allemaal wel dat dit niets goeds bijdraagt aan je lichaam. Wie gezond wil eten, probeert deze verleidingen dus buiten de keukenkastjes te houden. Maar ook als je elke dag kookt met verse ingrediënten betekent dit niet automatisch dat je geen smaakversterkers, emulgatoren, pesticiden en conserveermiddelen binnenkrijgt. Wordt jij ook al moedeloos als je dit leest? Geen zorgen, want hoe meer je getraind bent in het herkennen van de spelletjes van de voedselindustrie, hoe beter je erin wordt te winnen.

Feeding You Lies

Als iemand weet welke leugens de (Amerikaanse) voedingsindustrie verspreid, dan is het Vani Hari. Zij schreef het boek Feeding You Lies. En kreeg het voor elkaar dat Subway een stofje uit de broodjes haalde waar ook yogamatten van worden gemaakt.

Activeer jouw voedselleugendetector

Hoe handig zou het zijn om met een product leugen detector door de supermarktschappen te lopen en alleen eten zonder troep in je online winkelmandje te leggen. Zo’n detector bestaat helaas niet, maar hierbij een aantal dingen waar je op kunt letten.

Leugen 1: natuurlijke smaakversterkers zijn gezond

“Natuurlijk”, “puur”: deze kreten klinken als gezonde keuzes. En daarom voegen marketeers dit woord graag toe op de etiketten. Ondertussen zijn het chemische smaakmakers die worden toegevoegd om het eten lekkerder te laten smaken én die vaak ook verslavend zijn. Vaak kun je ze herkennen aan het E-nummer op het etiket. Deze niet-lichaamseigen stoffen vindt het lichaam lastig om ze af te breken. Met het gevolg dat je bijvoorbeeld hoofdpijn kunt krijgen of je hormonen uit balans raken.

Wil je weten hoe slecht een E-nummer voor je is? Controleer dan op de website van het Voedingscentrum waaruit de stoffen zijn opgebouwd. Of download een e-nummer app om meteen in de supermarkt te weten of je de goede keuze maakt.

“Natuurlijk” klinkt als een goede keuze, en daarom voegen marketeers dit woord graag toe op de etiketten

Leugen 2: kokos is ongezond

We worden met fake news om de oren geslagen. Dat geldt ook voor feitjes over eten. Is koffie supergoed voor je? Dit nieuws zou zomaar in belang van bijvoorbeeld Douwe Egberts kunnen zijn. Klopt het dat één glas wijn per dag ervoor zorgt dat je gezond en gelukkig oud wordt? Of het waar is of niet, de wijnboeren worden in ieder geval niet slechter van. En wijzelf eigenlijk ook niet, als we toch maar weer een extra glaasje inschenken.

De laatste tijd is kokos erg populair aan het worden, bijvoorbeeld kokosolie en kokoswater. En dan ineens doet het nieuws de ronde dat kokos helemaal niks bijdraagt aan je gezondheid. Wat moet je dan geloven? Mijn advies: kijk goed naar de bron van het artikel en probeer te achterhalen welke bedrijven belang hebben bij het verspreiden van dit nieuwtje.

Welke fabrikanten verliezen geld als consumenten voortaan alleen maar kokoswater drinken?

Leugen 3: vruchtensapconcentraat zit vol vitamines

Kun jij suiker helemaal vermijden? Dat heel knap zijn want het in 80% van ons voedsel verwerkt. Ook als je niet elke dag een suikerklontje eet, krijg je het onbewust binnen omdat suiker in eten wordt verstopt onder onherkenbare namen. Daarom is het goed om te weten wat de alternatieve benamingen van suiker zijn.

Hierbij een aantal synoniemen voor suiker die voedselfabrikanten inzetten om ons te misleiden:

  • Ahorncrème
  • Vruchtensap
  • Aroma
  • Bietenstroop
  • Honing
  • Malt
  • Nectar
  • Rapadura
  • Panocha


Bekijk de volledige lijst van suikersynoniemen om ze de volgende keer te herkennen.

Wil je je graag nog meer verdiepen in suiker? Kijk dan ‘That Sugar Film”, een spraakmakende documentaire die laat zien wat te veel suiker met je lichaam doet.

Nog meer tips:

  • Wil je nog betere keuzes maken? Laat je dan vaker voorlichten. Bijvoorbeeld via het programma Keuringsdienst van waarde.
  • Lees het boek Gezond en Gelukkig Zwanger van Sanne Knijn . Ook als je niet zwanger bent of wilt worden is dit boek een bron van kennis waar je allemaal op moet letten om daadwerkelijk gezond te eten.
  • Bestel het boek Feeding you Lies, via Bol.com heb je deze binnen 5 dagen in huis
  • Maak het bespreekbaar met vrienden, familie en collega’s. Misschien hebben zij nog tips hoe zij daadwerkelijk gezond kiezen.
  • Zorg dat je de lol in lekker eten en het kopen van eten niet verliest! Geniet extra van eten waarvan je zeker weet dat het goed voor je is, en blijf nieuwsgierig, in plaats van angstig rondom eten.
Verlies de lol van lekker eten niet met alle ‘gevaren op de weg’. Je doet je best!

Bronnen gebruikt voor dit artikel:

Thefoodbabe.com | Voedingscentrum | Gezondr.nl