Een lage bloeddruk verhelpen via voeding en kruiden

This post is also available in: Español (Spaans)

´s Ochtends er zeer lang over doen om wakker te worden, kortademigheid, vlekken voor je ogen als je opstaat: het zijn allemaal signalen van een lage bloeddruk. Herken je de symptomen? Een lage bloeddruk verhelpen is niet zo moeilijk als een hoge bloeddruk aanpakken, gelukkig. Via de juiste voedingsmiddelen en kruiden stijgt je bloeddruk en ga je je al beter voelen. Veel plezier met het starten van jouw bloeddrukverhogende dieet.

Voor de koffie niet zeuren


De reden dat ik voor het onderwerp Lage bloeddruk verhelpen kies, is vanwege mijn man Raúl. Hij heeft namelijk een lage bloeddruk. Nee, hij is geen topsporter – daarbij is een lage bloeddruk normaal. Volgens de dokter heeft hij een té lage bloeddruk. Met als gevolg dat hij ´s ochtends na het opstaan geen woord zegt en rechtstreeks naar de koffiekan waggelt. Koffie die ik al heb gezet. Pas na een aantal koppen, is hij behalve fysiek ook weer mentaal aanwezig. En dat kan soms een uur duren. Een uur van stilte (voordat de kinderen er waren). Toen hij klein was schreef hij briefjes aan zijn broer tijdens het ontbijt, net als het meisje in de film Little Miss Sunshine. Omdat hij niet wilde, en kon praten. Tot waanzin dreef hij zijn familie, en mij inmiddels ook. Omdat hij simpelweg niets zegt en doet. Om mijzelf eraan te herinneren dat hij gedurende 1 uur een zombie is, kocht ik een tegelwijsheid-tegeltje waarop stond: voor de koffie niet zeuren. Deze is overigens niet meegegaan in een van de verhuisdozen tijdens ons overigens dramatisch verlopen emigratie naar Spanje.

De alarmbellen gingen af toen Raúl een keer flauw viel toen hij ´s nachts de baby ging voeden. Te lage bloeddruk, zei de dokter. Hoe een lage bloeddruk verhelpen, werd helaas tijdens het doktersbezoek niet duidelijk. En omdat ik heilig geloof dat je overal tegen kunt eten, ga ik zelf op onderzoek uit.

Lieve Raúl, dit artikel is voor jou. En ook een beetje voor mij, want gezellig samen op staan is er voor ons momenteel hierdoor niet bij. En voor alle lieve lezers natuurlijk, die de symptomen herkennen.

Wat is een lage bloeddruk?

De Hartstichting definieert bloeddruk als volgt: Het hart pompt het bloed met flinke kracht naar het lichaam. Het bloed rondpompen zorgt voor druk op de bloedvaten: de bloeddruk. De bloeddruk bestaat uit 2 waarden: de bovendruk en de onderdruk. 

Gedurende de dag en de nacht schommelt je bloeddruk. Zo is de druk in ruststand, dus ´s nachts, een stuk lager dan overdag. Zodra je wakker wordt stijgt de bloeddruk. Daarna neemt de bloeddruk weer iets af, en in de avond stijgt de bloeddruk weer. Na een grote maaltijd daalt de bloeddruk, omdat er veel bloed naar je spijverteringskanaal gaat.

Je kunt de bloeddruk zelf opmeten met een bloeddrukmeter, of bij de huisarts en in sommige apotheken. Tegenwoordig meten ook de Fitbits en smartwatches de bloeddruk.

Een hoge bloeddruk is als je bovendruk hoger is dan 140 mmHg. Een gezond en fit persoon heeft een bovendruk van 120 en een onderdruk van 80. En lage bloeddruk betekent mmHg-waardes van 100 voor de bovendruk en 80 voor de onderdruk, althans voor vrouwen – voor mannen liggen de waardes iets hoger.

Heb ik een lage bloeddruk?

Een lage bloeddruk herken je aan:

  • Duizeligheid en een licht gevoel in je hoofd
  • Flauwvallen
  • Droge mond, meer dorst
  • Wazig zien na het opstaan
  • Vermoeidheid
  • Depressief gevoel
  • Koude huid
  • Kortademigheid

Oorzaken van een lage bloeddruk

Voordat je aan de slag gaat met een lage bloeddruk verhelpen, is het handig om te weten wat de oorzaken kunnen zijn van een lage bloeddruk.

Een van de meest voorkomende oorzaken is een tekort aan vitamines, met name een Vitamine B12 tekort en tekort aan vitamine B9 (foliumzuur) wordt in verband gebracht met een lage bloeddruk. Diabetes, schildklierproblemen houden ook verband met flauwtes, moeilijk wakker worden en sterretjes of wazig zien. Net als een lage bloedsuikerspiegel , waarvan de symptomen zijn geeuwen, bleekheid, niet adequaat reageren, oftewel daar hebben we weer Raúl in de ochtend.

Een interessante zienswijze is die van Jaap Huibers, auteur van het boek ´Regel uw bloeddruk met kruiden en voeding´. Hij is van mening dat de bloeddruk samenhangt met het karakter van de mens. En in het geval van Raul klopt het dat hij inderdaad een zeer kalm temperament heeft, als evenwicht op mijn opgewonden persoontje. Anderen zeggen dat bloeddruk en karakter juist niks zeggen over wie je bent, maar hoe je lichaam werkt: als je organen minder bloed krijgen ben je simpelweg lastiger vooruit te branden. Of juist teveel, dan raak je daar opgewonden en gestrest van.

Voeding die de bloeddruk verhoogt

Lage bloeddruk verhelpen doe je het snelst door de volgende voedingsmiddelen op te nemen in je dieet:

  • Met kikkererwten en/of asperges verhoog je de vitamine B9, en kipfilet geeft je B12 een boost.
  • Drop verhoogt de bloeddruk en behoudt de bloeddruk op een hoger niveau. Drop bevat namelijk glycolzuur, een actief bestanddeel de balans tussen natriumr en kalium verbetert. Deze balans speelt een rol bij de bloeddruk. Een gezonder alternatief voor drop is zoethout van de Glycyrrhiza glabra-plant, waar drop van wordt gemaakt. Je kunt zoethoutstokjes eten of zoethoutthee drinken.
  • Koffie & cacao: cafeïne in koffie trekt de bloedvaten samen waardoor de bloeddruk omhoog gaat. Chocolade heeft ook een licht bloeddrukverhogende werking. Drink er wel altijd water bij.
  • Eet meer zout, en gebruik iets vaker soja. Spaanse ham, ansjovis en kabeljauw bevatten veel zout. Ook fijn: neem 20 minuten voordat je gaat slapen een bad in Epsom-zout.
  • Drink genoeg water, minimaal 7 glazen per dag. Het verhoogt het bloedvolume, wat bloeddrukverlagend werkt (omdat het bloed dan weer makkelijker kan worden rondgepompt).
  • Eet vaker een ui: een studie van het Journal of Nutrition toonde aan dat de antioxidant flavonol, quercetine, bij proefpersonen een vermindering van de bloeddruk veroorzaakte in vergelijking met proefpersonen die alleen een placebo namen.
  • De afwezigheid van vitamine D in ons lichaam veroorzaakt een lage bloeddruk. Dagelijks genoeg daglicht en zonlicht is daarom belangrijk voor wie een lage bloeddruk heeft. Eieren, vlees en vis, peulvruchten, zuivelproducten, noten en granen bevatten ook vitamine D, hoewel het lichaam vitamine D het beste opneemt via zonlicht.
  • Eet 5 keer op een dag, het liefst koolhydraatarme maaltijden (vermijd aardappelen, brood, pasta, rijst). Reden is dat deze teveel beslag leggen op je spijsverteringssysteem, waardoor daar teveel bloed naartoe gaat.
  • Knoflook: Uit een studie van het New Orleans Clinical Research Center bleek dat allicine, een stof in knoflook, helpt om de bloeddruk te verhogen. Negen onderzoekspersonen met ernstige gevallen van hypertensie voelden zich na vele dagen knoflook eten beter door een gestegen bloeddruk.

Kruiden om in te zetten tegen een lage bloeddruk

Lage bloeddruk verhelpen doe je met de volgende kruiden:

  • Kurkuma (bloeddrukverhogend)
  • Kaneel (laat bloeddruk dalen en helpt bij diabetes)
  • Zwarte peper (stimulerend en bloeddrukverhogend)
  • Rozemarijn (stimuleert het zenuwstelsen en de bloedsomloop)
  • Oregano laat de bloeddruk stijgen (volgens deze studie)
  • kardemom (volgens deze studie liet de dagelijkse inname al een bloedddrukstijging zien)
  • Gember bevordert de bloedsomloop en verhoogt de bloeddruk.

Bewegen om de bloeddruk omhoog te krijgen

  • Sport 30 tot 60 minuten per dag en sport 3 keer per week. Vermijd oefeningen in warme, vochtige omstandigheden.
  • Leg voordat je opstaat je benen omhoog en sta langzaam op.

Aan de slag met de tips uit dit artikel?

Stap 1: bloeddruk en voedingswaardes meten

Herken je de symptomen van een lage bloeddruk?

Voordat je overgaat tot actie, raad ik je aan om je bloeddruk op te meten. Dat kan bij een apotheek, huisarts of zelf met een bloeddrukmeter. Die kosten tegenwoordig een paar tientjes.

Bij een diëtiste of mesoloog kun je laten opmeten welke voedingswaardes je mist, om te kijken of je inderdaad een vitamine B12 of foliumzuur (B9) tekort hebt. Hier kun je vitamine B12 en B9 bestellen. Als blijkt dat je ook een vitamine D tekort hebt, dan raad ik je aan eens een kijkje te nemen bij Vitaily. Dit is een zeer innovatief concept van voedingssupplementen tot je nemen, in de vorm van een abonnement.

Stap 2: maak een plan voor een bloeddrukverhogend dieet

Werp een blik op de voedingsmiddelen en kruiden die de bloeddruk verhogen, en stel een dagmenu en weekmenu samen. Bedenk op welke momenten je gemberthee of zoethoutthee kunt drinken, welke gerechten de kruiden rozemarijn, oregano bevatten, of kaneel of kurkuma.

Wil je nog meer informatie over waarom bepaalde kruiden en voedingsmiddelen helpen om de bloeddruk te reguleren, dan helpt de gids van Jaap Huibers je verder op weg.

Stap 3: evalueer hoe je je voelt

Zomaar een aanpassing maken in je dieet en leefstijl, zonder te meten of het werkt, is zonde van je tijd. Probeer elke dag 5 minuten de tijd te nemen om te reflecteren hoe je je hebt gevoelt. Stond je makkelijker op? Voelde je je minder flauw? Reflecteer na 1 maand of de aanpassing in je dieet en de nieuwe keuzes die je maakt je helpen. Zo ja, vier dan je succes en pak door!

Heel veel succes met het jezelf weer gezonder, en blijer eten en bewegen!

Gerelateerde artikelen

Chronovoeding: eten volgens je biologische klok

Voedingssupplementen: waarom zou je ermee beginnen

Superfoods: zo laat je ze voor je werken

Bronnen gebruikt voor dit artikel:

De Hartstichting, Energieke Vrouwen Academie, MayoClinic, OK Diario.com, Regel uw bloeddruk met kruiden, Filed Under: Body