Chrono voeding: eten volgens je biologische ritme

This post is also available in: Español (Spaans)

De regelmaat waarmee we eten én het moment dat we eten, heeft een groter effect op ons overgewicht, bloeddruk en insulineresistentie dan we denken. Dat blijkt uit steeds meer onderzoeken. Chrono voeding, beter bekend als: chrono nutrition, is een stroming uit de jaren ´80, met als filosofie dat er een ideaal moment is voor elk voedingsmiddel.

Iedereen heeft een persoonlijke biologische klok, en afhankelijk van het moment dat je gezonde voeding eet, werkt het nog meer in je voordeel, of minder.

Weetjes over eten op gezette tijden:

  • Ons lichaam heeft een orgaanklok. Volgens de Chinese orgaanklok heeft elk orgaan 2 uur in de klok waarop hij het meest actief is. Onze dikke darm is actief tussen 5.00 en 7.00 uur ´s ochtends bijvoorbeeld. Meer hierover in het boek De orgaanklok praktisch toepassen.
  • Volgens het Voedingscentrum eet de Nederlander gemiddeld 9 keer per dag. Advies is om dit terug te brengen naar 7 eetmomenten. Waar we in de jaren ´80 nog thuis de traditionele maaltijden op vaste tijden aten, nuttigen we nu ook snacks en maaltijden doordeweeks op ongezette tijden buitenshuis.

Chrono voeding is gunstig voor je hormonen

Volgens de theorie van Chrono voeding hebben voedingsmiddelen een direct effect op de hormonen die de volgende zaken in ons lichaam reguleren: slaap (melatonine), honger (leptine), alertheid (adrenaline en noradrenaline). Om die reden kun je, als je controleert wat je eet op diverse momenten op de dag, het maximale uit je gezonde voedingsmiddelen halen. En help je je organisme de basisfuncties goed te kunnen uitvoeren. Met als gevolg dat deze minder energie kosten, en je je dus meer energiek en goed voelt gedurende de dag. En dat kun je waarschijnlijk goed gebruiken als drukke ouder, ondernemer, werknemerm, sporter of anders. Een voorbeeld. Als je ´s middags voedingsmiddelen tot je neemt die rijk zijn aan trytofaan (zonnebloempitten, banaan of champignon), dan help je jouw biologische klok waardoor je makkelijker in slaap valt ´s avonds.

Wat te eten op welk uur van de dag

Koolhydraten of proteïne tot je nemen op verschillende uren van de dag, zal een verschillend effect hebben op je lichaam. We noemden al het koolhydraatrijke dieet van Charlize Theron midden midden in de nacht. En het dikmakende effect daarvan. Volgens de theorie van chrono voeding, verwerkt het lichaam een bepaald voedingsmiddel beter en slechter afhankelijk van het moment van de dag. En dat zorgt er onder andere voor dat je aankomt, of een slechtere huid krijgt of ontstekingen en allergieën ontwikkeld.

Tips voor het eten volgens chrono voeding en de biologische klok:

  • Het ontbijt en de lunch zijn goede momenten om koolhydraten en vetten te nuttigen. Ons lichaam heeft dan de meeste energie nodig om calorieen te verbranden. Als je meer koolhydraten en vet eet gedurende de dag dan bij het diner of in de avond, dan zul je gewicht verliezen en heb je minder risico op diabetes.
  • Tijdens het diner kun je het beste proteïne-rijk eten. Bijvoorbeeld vlees, eieren of groente vol proteïne (artisjok, bloemkool, bonen, broccoli). Reden: proteïne helpt om de weefsels te herstellen, een activiteit van het lichaam tijdens de rustperiode, wanneer je slaapt.

Meer lezen over eten en regelmaat:

Bronnen gebruikt voor dit artikel:
effect van niet eten op je hersenen (Medical News Today),Voedingscentrum, revista SPAR (Spanje)